joi, 23 martie 2017

Traficul și administrația capitalei

   Să continuăm puțin pe tema traficului din București.
   Spuneam că în București, construirea de parcări în combinație cu transformarea radicală a transportului public ar duce la îmbunătățirea traficului. Bineînțeles că centura rutieră a orașului, combinată cu o cale ferată paralelă cu ea, ambele pentru mărfuri și pasageri, ar descongestiona orașul: iar stațiile comune RATB, metrou și CF însoțite de parcări suficiente nu ar face altceva decât să încurajeze locuitorii zonelor respective să folosească transportul public. Însă, aceste lucruri sunt greu de făcut atunci când orașul este compus din șase orașe mai mici! Un calcul foarte simplist, ne arată că în România trăiesc (01.01.2016) acum (să fiu iertat, dar am rotunjit la întreg) 22.000.000 de suflete. Din aceste 22 de milioane, 2,1 milioane trăiesc în București și 0,4 milioane în județul Ilfov, așadar, obținem în capitală și zonele limitrofe ei, 2,5 milioane! Două milioane și jumătate declarați și cu acte în regulă, pentru că în realitate, situația este evident mult diferită!
   Să continuăm socotelile ... 22.000.000 - 2,500.000=19.500.000
   Mai departe, rezultă că un județ mediu are 19.500.000:40=487500 locuitori. Să rotunjim și aici și să spunem că județul mediu are 500.000 de suflete sau, dacă preferați, jumătate de milion!
   În București, situație este astfel:
S 1 - 250.000 
S 2 - 375.000
S 3 - 475.000
S 4 - 325.000
S 5 - 300.000
S 6 - 400.000
   În concluzie, fiecare sector al orașului este cel puțin la nivelul unui județ, cu deosebirea că în locul câte unei primării pentru fiecare localitate, aici totul cade în sarcina unei unice primării de sector! Veți spune că locuitorii sunt concentrați în zone relativ compacte și veți avea dreptate, cu amendamentul că ăsta nu-i neapărat un lucru bun, ba chiar din contră, este un lucru foarte rău - priviți traficul și poluarea! Iar când fiecare primar are ochi în mod absurd numai pentru interesele personale, rețeta de ales praful este asigurată!

   Se poate face ceva?
   Se poate!
   Se face?
   Nu există interesul, deci nu se face!

   Chiar așa, ce s-ar putea face? 
   Primul pas ar fi reîmpărțirea orașului în unități administrative mai mici, cu 50.000 la 100.000 de locuitori, cu propria primărie având responsabilități privitoare la salubritate, locuri de joacă și parcuri, de piețe, altele decât cele de interes municipal sau național. Aceste mini primării nu ar avea treabă cu transportul sau cu întreținerea drumurilor, dar primarii lor ar trebui să formeze în mod automat consiliul general al Bucureștiului și să administreze orașul împreună cu primarul general, Un amănunt: noile unități administrative nu trebuiesc separate prin marile bulevarde ci trebuie să se concentreze în jurul acestor mari artere rutiere sau a Dâmboviței: doar astfel se va obține dezvoltarea unitară și nu vom mai avea un trotuar bun pe partea sectorului 1 și prost vis a vis, unde-i sectorul 2!
   Următorul pas, ar fi declararea zonei BUCUREȘTI aproximativ suprapusă cu sectorul Ilfov. În exteriorul orașului, dincolo de prima linie de centură, drumurile spre principalele orașe vecine trebuie să devină artere între care să se continue dezvoltarea prin împărțirea în module și declararea unor zone clar definite, reprezentând fiecare un viitor modul/sector al orașului, la același număr de locuitori cu cele deja existente: aici, se pot elibera autorizații de construcție pentru anumite zone, cu un foarte clar regim de înălțime și cu o destinație predefinită - dacă la ieșirile din oraș, pe arterele cele mai importante sunt permise clădiri de P+50 (birouri, mari magazine, instituții, etc) în modulele dintre ele, nivelul maxim admis nu trebuie să depășească P+2, iar fiecare constructor ar trebui să aibă obligația ca la fiecare 10 m pătrați de teren construit să planteze un copac în cadrul aceluiași modul, în zone predestinate acestui lucru sau să contribuie la amenajarea și întreținerea parcurilor în același regim (modulele de dezvoltare trebuie să urmeze un proiect tip, care să ducă la uniformizarea orașului și a nivelului de trai pe suprafața lui).
   Bineînțeles că orașul nu se poate dezvolta în acest mod peste noapte, bineînțeles că ar fi nevoie de niște zeci de ani, dar lucrurile odată pornite, ar duce la degrevarea centrului actual de trafic, de poluare și de aglomerație, s-ar schimba punctele de interes din capitală, s-ar schimba structura traficului, s-ar simți un nou suflu la nivelul orașului în întregimea lui, permițând o dezvoltare unitară - de ce nu am avea lacul Popești Leordeni, stadionul Național din Domnești sau aeroportul  Pantelimon? 
   Nu este imposibil de făcut, cu condiția să existe un oarecare minimum de interes!
   Ar fi suficient să se declare liber la construcția de locuințe în modulele 37 și 39 și de birouri în 38: în doi trei ani, locuințele ar fi ocupate în special de cei ce lucrează în modulul 38, totul însoțit de școli, grădinițe, magazine, terenuri de sport, drumuri și piste de biciclete gândite de la zero. Iar când va fi nevoie (dacă va fi nevoie) se pot adăuga noi module, fie tip spațiu de locuit, fie tip instituție.
   Orașul ar trebui înconjurat cu o autostradă și o CF la circa 40 de kilometri de centrul de la Sfântul Gheorghe (KM 0), centură rapidă până la care ar trebui să ajungă cel puțin transportul în comun de tip CF într-o primă fază.
   Trebuie prevăzute spații pentru firme, pentru industrie și servicii, pentru parcări și puncte de alimentare, pentru depozitarea și vămuirea mărfurilor, dar toate astea în jurul celei de a doua centuri a orașului: doar un nebun poate crede că o stradă dintr-un oraș, construită pentru trafic cu autovehicule de până la 3,5 tone poate suporta câteva sute de TIR-uri de câte 50 de tone zilnic!
   În oraș, aprovizionarea trebuie făcută NUMAI noaptea și, pe cât posibil, cu mașini electrice.

   Ω

   Știu că pare o utopie, dar numai o asemenea acțiune radicală poate salva capitala de la o moarte lentă, prin auto sufocare!
   Chiar nu dorește nimeni o dezvoltare durabilă a orașului și transformarea lui într-un model?
   Tind să cred că nu și că este mai important să existe struțo cămile de genul pandelizatului oraș Voluntari decât să privești puțin în viitor! 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu