Faceți căutări pe acest blog

miercuri, 1 noiembrie 2017

1 - Serios, pentru Blonde: noțiuni generale

   O persoană muuult prea blondă pentru a ocupa orice funcție, nu numai publică, a ajuns din greșeală să guverneze 10% din țară, anume capitala: 10% este o glumă, pentru că locuitorii sunt sigur cam 20% iar PIB-ul generat chiar peste 30%!
   Așadar, greșeala căreia-i vom spune în continuare pe scurt b sau blonda, s-a trezit că unii bucureșteni au ținerea de minte mai lungă decât fusta dumneaei și au început să întrebe: să întrebe adicătelea cum stă treaba cu îndeplinirea promisiunilor din campania electorală! blonda în discuție, după ce a făcut un număr de gafe monumentale - în special monumentul de circ de la Circ și lăsarea aceluiași Circ fără animale pe care le-a luat b în PG - a început să scârțâie! Singura „realizare” a acestei b a fost crearea unor intreprinderi private cu bani publici, adică acele regii sau ce-or fi ele care plutesc în jurul PG și care în afara salariilor (am auzit) uriașe ale conducătorilor nu mai produc nimic: și cam atât ...
   Drept care, pentru a demonstra că nu oricine poate fi primar general, a cerut cetățenilor păreri despre îmbunătățirea traficului în capitală: în consecință, ne spunem și noi părerea, simplu și simplist ca pentru o blondă ...

   Problemele aglomerării capitalei nu sunt produse de „alogeni” ci de bucureșteni, iar soluțiile discutate până acum, sunt doar câteva:
- reducerea numărului de mașini - imposibil
- reducerea numărului de mașini în trafic - posibil
- lărgirea drumurilor - scump și fără rezultate sigure
- construirea de parcări - scump și nesigur (și la 50 de bani ora, mulți nu le vor folosi)
- taxă de centru - o prostie văzând modul în care s-a dezvoltat orașul
- taxă pentru mașini cu număr altul decât de București - imbecilitate maximă 
- îmbunătățirea transportului public - scump și lent, deși cu viitor

   În realitate, soluțiile sunt proaste pentru că echipele de pesedei de la PG nu au putut găsi problemele reale ale orașului! Acestea, ar fi de fapt cam acestea:
- orașul s-a dezvoltat excentric, în detrimentul unor zone lăsate în urmă.
- mijloacele de transport în comun funcționează după principiul milițienesc „încet, până la limita evitării oricăror accidente”
- mijloacele de transport în comun sunt subdimensionate și au trasee haotice și suprapuse
- nu există stații complexe
- se execută lucrări care nu rezolvă problemele în totalitate și fără viziune de viitor
- arterele nu au grade de prioritate conforme cu rangul lor
- inactivitatea poliției locale și rutiere
- gestionarea actualei rețele de drumuri în mod necorespunzător

   Orașul a fost lăsat de capul lui și, în timp ce în Pipera se înghesuie mai toate clădirile de birouri, în rest bate vântul: indiferent câte pasaje vom face, indiferent cât de mult vom lăți drumurile, indiferent câte parcări vom construi, zona tot aglomerată va rămâne, pentru simplul fapt că sunt prea mulți pe un spațiu atât de mic! Opriți construcția clădirilor de birouri în Pipera și dați scutiri de impozite sau alte bonus-uri pentru construirea lor în alte puncte din periferia orașului.
   Troleibuzele, această calamitate a traficului bucureștean, nu trebuie să circule pe artere aglomerate ci pe trasee incluzând în special drumuri secundare. 
   Transportul în comun din București este gândit absurd: sunt zone (Mihai Bravu de exemplu) unde avem în subteran metrou, iar la suprafață tramvai și autobuz. Ar fi mai simplu dacă ar rămâne metroul, s-ar scoate celelalte mijloace de transport în comun de la suprafață și s-ar mai câștiga cel puțin o bandă de circulație fără nici o investiție. Acolo unde nu există metrou și este necesară circulația tramvaiului în paralel cu autobuzele sau troleibuzele, acestea din urmă să circule NUMAI pe linia de tramvai și să facă stație în aceeași stație ca și tramvaiul.
   Stații complexe, comune pentru cât mai multe mijloace de transport în comun se pot face și ar degreva traficul de suprafață: se pot amenaja presupun în zona celor mai mari stații de metrou și nu numai: să ne închipuim un peron de metrou, care are în paralel cu el un peron de tramvai și dincolo de acesta unul de autobuz sau troleibuz! presupun că transferul s-ar face mai ușor decât acum, că șoferii RATB ar învăța să tragă la bordură și nu pe prima bandă, ca acum, nimeni nu ar mai parca în stație. Stațiile comune ar presupune și un nou tip de bilet și alte aparate de marcat (tot de la UTI?), renunțând la ideea depășită de O CĂLĂTORIE cu aceea de UN TIMP DE CĂLĂTORIE: un bilet îmi dă posibilitatea să mă plimb nestingherit timp de (să zicem) o oră cu transportul public, asta însemnând că de casă, din Drumul Taberei, mă urc în tramvai, ajung la stația de autobuz și schimb pentru alte două stații de unde iau metroul cu care merg până la Universitate; aici schimb metroul spre Unirea, de unde schimb din nou pentru Dristor unde am treabă.  Nu ar trebui decât ca la trecerea de la un mijloc de transport la altul să prezint cardul sau biletul de călătorie pentru a demonstra că sunt în timpul alocat. Știu că pare complicat, dar mulți bucureșteni fac acest drum cu mașina pentru că transportul public este foarte scump pentru condițiile oferite!
   Lucrările comandate de primărie sunt cumplit de prost gândite: un exemplu ar fi pasajul de la Mihai Bravu, unde din sudul orașului spre centru se iese pe două benzi dar se revine pe una singură! Nu s-au gândit nici măcar să lucreze la paritate și cu atât mai puțin la viitor! Trecerile sunt bruște, plantate pe margini cu stâlpi și foarte înguste la o viteză de peste 40 km/h. Pentru lucrări în valoare de zeci de milioane de euro din banii noștri, nu s-a gândit nimeni să construiască și un pasaj pietonal, iar sub pasaj nu se putea organiza stație de tramvai și autobuz, acestea fiind - scuzați - la dracu`n praznic una de alta, încurcând traficul și fiind foarte peste mână utilizatorilor lor. Un alt exemplu este pasajul de la Piața Sudului, acolo unde pasajul pietonal este construit în direcția lipsită de interes, ceea ce a dus la trecerea masivă prin loc nepermis, printre mașini în circulație: nu mă mir, oamenii scutesc astfel CÂTEVA SUTE DE METRI! Un alt exemplu este pasajul de la Piața Victoriei, acolo unde nu s-a putut crea nu un pasaj pentru cei care vin din centru spre DN 1 (era atât de scump?) ci măcar o bandă cu verde intermitent pentru aceștia care altfel stau prostește la un semafor aproape inutil! Acum se lucrează la deschiderea unei noi intrări în stația de metrou de la Șincai: să vedem dacă va fi și pasaj pietonal subteran ducând la desființarea trecerii de pietoni cu buton de la suprafață, trecere care rupe-n două traficul de pe Magistrală. Să vedem ...
   Arterele bucureștene sunt lipsite de ierarhizare! Faptul că una are semn de drum principal nu face ca verdele semaforului să dureze mai mult ci, de multe ori, mai puțin: ceea ce pompos și inutil este numit INELUL PRINCIPAL ar trebui să aibă undă verde de câte cinci minute cu roșu de cel mult un minut în intersecțiile foarte mari. Completarea cu interdicția de a face stânga pe drumurile foarte importante, permițând manevra prin ocolire prin dreapta și creșterea vitezei de circulație la cel puțin 70 km/h concomitent cu controlul vitezei minime, ar duce la o fluidizare sensibilă a traficului. Rărirea trecerilor de pietoni în zonele foarte circulate și montarea nu de separatoare minuscule din cauciuc ci de garduri metalice (în China sistemul gardurilor funcționează) ar scădea numărul de accidente și de nesimțiți care trec fără jenă linia continuă. Deschiderea de noi artere, astăzi uitate, poate fi o soluție la traficul bucureștean, fără a construi noi drumuri ci doar 
folosindu-le pe cele existente: un exemplu la îndemână este în sud, unde Magistrala - b-dul Cantemir pentru bucureștenii mai recenți - are într-o latură Calea Șerban Vodă și în cealaltă str. Cuza Vodă și Oițelor. Calea Șerban Vodă, puțintel aranjată și cu sens unic, poate fi perfectă pentru cei care merg din centru spre cartierul Giurgiului și Olteniței, iar Cuza Vodă prelungită cu Oițelor poate fi alternativa ideală pentru cei care venind de oriunde din sud, au treabă pe Cheiul Gârlii - bineînțeles că acest lucru este perfect posibil numai cu regândirea prostiilor numite intersecția de la Șincai și de la Unirea!
   Poliția rutieră și locală trebuie să fie active, să participe la trafic, să colaboreze cu RATB-ul și să aibă dreptul de a schimba destinația unui drum atunci când nevoile o cer: am avut ocazia să văd într-o țară asiatică cum două benzi dintr-un drum foarte circulat își schimbau sensul în fiecare zi, dimineața într-o direcție, seara invers - era treaba poliției și era făcută la mare artă!
   Actuala rețea de drumuri este extrem de solicitată și din lipsa unei organizări coerente: în unele zone au fost introduse sensuri unice, în altele nu. Orașul vechi, ar trebui gândit ca o multitudine de zone cu sensuri unice separate prin bulevarde.

   Ω

   Despre parcări și alte cele, data viitoare!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu