Faceți căutări pe acest blog

luni, 6 noiembrie 2017

2 - Serios, pentru blonde: despre drumuri

   Bineînțeles că nu avem pretenția de a-i învăța pe „coechipierii vreunei doamne primar” cum să-și facă treaba, dar, dacă tot suntem pe aici, am zis să ne dăm și noi cu părerea! Așadar, să vorbim puțin despre drumurile bucureștene ...
   Rețeaua de drumuri a capitalei pare destul de bună, dar în realitate nu este: dincolo de calitatea drumurilor, trebuie să observăm modul haotic în care sunt ele dezvoltate și direcțiile absurde pe care le urmează. Explicația este simplă: orașul vechi avea alte reguli după care funcționa, iar orașul nou a tăiat fără milă în cel vechi fără să țină cont de interesele cetățenilor. Un bun exemplu poate fi Gara de Nord ale cărei linii au întrerupt străzile din zonă și le-a adunat pe toate la câte un pod, sau bulevardul de la piața Victoriei până la piața Unirii, tăiat în câteva decenii, care și el a despărțit străzi și ocupații, cartiere și metehne! Acesta este motivul pentru care numărul nu înseamnă și calitate! Așadar ...
   Este necesară o monitorizare a traficului și numărarea numărului de mașini care folosesc anumite străzi pe care cineva le-a considerat importante. Această monitorizare ne va spune care sunt arterele cele mai solicitate, ele urmând să fie clasificate în urma acestui criteriu. De la aleile dintre blocuri și până la bulevardele cele mai mari, trebuie să știm cum sunt folosite și care este interesul cetățenilor: oamenii merg acolo unde au nevoie și nu acolo unde fac autoritățile drumuri! 
- ceea ce se dorește a fi inelul 1 (unu) plus arterele diametrale ale orașului trebuie să aibă prioritate 0 (zero) față de oricare alt drum. Asta înseamnă că pe ele se vor construi în viitor pasaje rutiere, ele vor fi lărgite, aici parcarea și chiar staționarea trebuie clar și ferm interzise, pe aceste rute trebuie interzis virajul la stânga în alte locuri decât în sensurile giratorii, viteza trebuie crescută până la maximum legal în localități, semaforizarea și trecerile de pietoni trebuie și ele reduse cât mai mult și înlocuite cu pasaje, în aceste drumuri se intră numai din partea dreaptă și, foarte important, nu toate benzile trebuie să aibă aceeași viteză de deplasare (de la intersecția Turnu Măgurele cu Obregia - din Berceni adică - s-ar poate circula fără oprire până la Bucur Obor)! Benzile de la axul drumului pot avea viteza maximă de 80 km/h și cele de la bordură 60 sau chiar 50 km/h, fiind destinate transportului în comun - dacă există - și celor care intră sau ies din trafic. Aceste artere ar trebui să aibă verde câteva minute în continuu, ducând la scurgerea traficului și disiparea aglomerației, evitând astfel situația actuală în care se transformă în uriașe parcări. 
- drumurile cu grad 1 (unu) de importanță intră în cele superioare lor numai din dreapta acestora (cu obligația de a face bineînțeles dreapta), numai în sensuri giratorii și la semafoare care trebuie să reprezinte ca timp de verde cel mult 25% din verdele drumului mai important.
- nici o intersectare a drumurilor cu prioritate 0 (zero) nu ar trebui să se facă altfel decât în nod rutier.
- drumurile de mai mică importanță sau de importanță locală 2 (doi) pot avea intersecții normale, în cruce, dar preferabil este sensul giratoriu.
- drumurile înguste, aleile dintre blocuri, cele lăturalnice 3 (trei)  trebuie neapărat incluse în sisteme locale de drumuri cu sens unic, ușurând și fluidizând circulația și, să nu uităm, mărind posibilitățile de parcare - pe sens unic se poate parca la nevoie pe ambele laturi ale drumului iar traficul nu se blochează.

   Arterele din categoria 0 și 1 trebuie să aibă neapărat sensurile separate prin gard MOBIL, suficient de înalt încât să nu permită nu numai trecerea mașinilor dar nici a pietonilor, ducând astfel la reducerea riscului de accidente, dând posibilitatea creșterii vitezei.

   Acolo unde este posibil, fluxurile de trafic trebuie clar delimitate pe rute paralele, descongestionând astfel drumurile considerate „principale” - un exemplu la îndemână este deplasarea din centru spre sudul orașului, unde principalele fluxuri sunt spre cartierul Berceni, spre zona Brâncoveanu și spre șoseaua Giurgiului: acum, toate mașinile urmează în bună măsură același traseu, adică până la Șincai toată lumea se luptă pe același drum, iar de acolo mai departe, locuitorii unui cartier cu vreo două sute de mii de locuitori se luptă să ocupe un loc minuscul în detrimentului „dușmanului” din trafic! Soluția simplă ar fi ca ruta paralelă (și astăzi uitată) cu b-dul Cantemir, adică vechea Cale Șerban Vodă care zace nefolosită, să fie transformată într-un drum cu sens unic de la Piața Unirii spre sud, oferind astfel două benzi de circulație celor ce merg spre Brâncoveanu sau Giurgiului, scăzând presiunea inutilă pe intersecția de la Șincai, în timp ce cele numai trei benzi ale b-dului Cantemir pot rămâne cu destinația actuală! Și dacă din dreptul intersecției B-dul Tineretului cu strada Secerei s-ar tăia un drum peste deal până la intersecția Olteniței cu Brâncoveanu, ar scădea presiunea pe toată zona de sud, inclusiv pe Calea Văcărești! Există și ruta paralelă Căii Șerban Vodă pentru sensul spre oraș!
   Intersecția de la Budapesta este un blestem (iar introducerea aberației numită troleibuz în transportul public spre centru a omorât în bună parte circulația): ar trebui modificată, pentru că de cele mai multe ori se blochează chiar și ziua!
   Soluția nu este scumpă (chiar din contră!) iar beneficiile s-ar vedea în câteva zile necesare oamenilor să învețe noile reguli! 

   Asemenea lucruri se pot realiza în multe locuri din oraș, totul este ca cineva să se gândească la ele!

   Ω

   Mai vorbim cât de curând despre trecerile de pietoni, semaforizare și parcări!

   P.S. Să ne închipuim un oraș în care axa nord sud (Băneasa - Berceni) sau nordvest sudest (Crângași - Vitan) ori cercul numit Inelul 1 sau est vest (Colentina/Pantelimon - Drumul Taberei) ar putea fi parcurse cu opriri la nu mai puțin de cinci minute cu o viteză medie de minimum 60 km/h: fără ambuteiaje, fără posibilitatea nesimțiților de a face stânga spre casa mândruței, fără pietoni țopâind printre mașini! 
   Ne-ar plăcea?
   Cu siguranță!
   Ar fi posibil?
   Cu siguranță!
   Dar nu cu încuiații de acum ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu