Am recitit după multă
vreme Soljenițin: „Arhipelagul gulag”, cutremurător exemplu de ipocrizie și
inchiziție în plin secol 20 m-a impresionat din nou dar, nu atât de mult ca
prima dată.
De ce?
Poate pentru că
documentele ce compun acest documentar literar îmi erau deja oarecum cunoscute?
Poate, dar cred că este o altă explicație: fenomenul Pitești depășește în
duritate tot ce descrie sovieticul Soljenițin în cartea sa!
Și nu numai fenomenul
Pitești!
Am avut aceeași surpriză
de proporții constatând că singurul personaj neînduplecat în credința, menirea
și meseria lui este un spion ... român (Vladimirescu – cu siguranță dacă
personajul este real, numele este conspirativ), am avut aceeași încrâncenare recitind
ce-i poate face omul omului, am reacționat zic eu normal dar cu o oarecare
reținere, aflând în ce mod comuniștii români, cei pe care unii îi regretă
astăzi, au imitat comuniștii sovietici, am înghețat gândind o simplă paralelă
între Belomor Kanal și Magistrala Albastră, am înțeles în sfârșit modelul urmat
de așa zișii români stăpâni de lagăre și abia acum am înțeles înțelesul
neînțelesului cântec pseudo lăutăresc „La Chilia-n port”!
Totul te înspăimântă ...
totul!
Însă, cel mai tare mă
înspăimântă faptul că Alexandr Soljenițin rămâne, până-n măduva oaselor lui ...
rus! Atențiune, rus nu sovietic! Soljenițin nu își critică țara și nici
concetățenii, Soljenițin critică doar niște concetățeni, de multe ori ne-ruși,
Soljenițin critică pentru ochii occidentului plătitor și laudă pentru
pravoslavnicii de rând! Cine are răbdare să parcurgă și alte scrieri ale
aceluiași, va constata că medicii ruși sunt plini de abnegație, că tot ce
înseamnă clasă muncitoare în Rusia este ceva ieșit din comun, că oamenii au o
educație absolut admirabilă și că își acceptă soarta fără crâcnire, urcând spre
ceruri pe aripile unui fatalism rusesc văr bun cu idiotul cioban din Miorița!
Într-un cuvânt,
Soljenițin ne spune că poporul este bun, că rusul (vorba lui Paul Goma) și-ar
da și sufletul pentru tine, dar că trebuie să respecte ordinul, ordin care
pentru el este sfânt! Adică, așa cum am aflat de la Paul Goma (Din calidor)
„suflețelul meu, eu te iubesc, dar trebuie să te omor!”
În realitate, după ce a
trecut timpul și ne-am mai luminat și noi, lucrurile s-au limpezit: o fi fost
Soljenițin dizident, dar prea a folosit regimului sovietic care dorea o cât mai
definitivă și rapidă de-stalinizare încât să mai credem că nu a lucrat și el la
ordin!
Venind spre vremurile
noastre, nu vă recomand să citiți un alt autor rus, și el plecat de la pieptul
iubitoarei maici Rusii, un autor pe numele lui Andrei Makine, premiat pentru „Testamentul
francez” pentru care a primit Premiul Goncourt: acest Makine, scriind într-o
franceză net superioară macronezei lui Macron, are grijă să nu spună mai nimic
despre el dar să laude rușii și Rusia printre rânduri. În general, același tip
de fatalism îl însoțește și pe el.
Este evident că arta și
cultura de tip rusesc au un farmec aparte, au un parfum aparte, au un stil
aparte. Este evident că filmul rusesc se supune acelorași reguli. Este evident
că Tarkowski se putea naște în SUA dar Tarantino niciodată în Rusia!
Ω
Toate astea și multe
altele, mă fac să mă întreb, dacă nu cumva mulți dizidenți sovietici pe vremuri
și ruși astăzi au fost și sunt dizidenți cu ordin de la direcțiune: nu de alta,
dar Rusia nu face economii când vine vorba despre propagandă – „Muzica unei
vieți” a numitului Andrei Makine nu este altceva decât o propagandă străvezie
pentru „sufletul rus” iar „Femeia care așteaptă” o completare a ideilor de
abnegație pentru patria mult iubită, de patriotism, de sacrificiu în slujba
țării și a conducătorului iubit!
Este ciudat că asemenea
scrieri pot fi publicate numai pentru „valoarea” lor, valoarea fiind un cuvânt
pus între ghilimele.
Ar trebui să fim mai
atenți cu ceea ce înghițim, chiar venit pe filieră occidentală: să nu uităm că
vestul european nu ne cunoaște nici astăzi, nu ne înțelege nici astăzi și că
dacă de mult, odată, a greșit și s-a entuziasmat în fața exotismului lui Panait
Istrati sau a noutății lui Tzara, astăzi asemenea greșeli nu se mai fac!
Sau se fac mercantil ... Paul Goma cu o mică subvenție dată unde trebuie era un gigant pe lângă ne-au lăsat să citim autorii și ruși și dizidenți!
Așa crede un om, de pe
stradă ...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu