Bertolt Brecht la
Odeon
Recunoaştem că a
devenit un model plicticoso repetitiv !
Recunoaştem că ne
face plăcere acest lucru !
Recunoaştem că
ne-am dori mai multe asemenea prilejuri şi în mai multe locuri !
Recunoaştem …
ce ?
Recunoaştem că
din nou am fost plăcut impresionaţi de un spectacol văzut la Odeon !
Şi ce
spectacol : "Ascensiunea lui Arturo Ui … " , adică Bertolt
Brecht , autor de geniu , autor foarte actual , considerat de mulţi ca fiind …
prea greu ( ?!?!?) ! Niciodată n-am înţeles în ce sens greu ,
dar să lăsăm asta în seama specialiştilor ! Ca o paranteză : dacă BB pare ermetic , atunci Ionesco pare ... cum ?
Ei bine , textul
binecunoscut , a fost baza unei puneri în scenă absolut uimitoare şi neaşteptate date fiind
posibilităţile reduse ale spaţiului de la Odeon : desfăşurarea
scenografiei şi deci şi a acţiunii în adîncime a dat un plus de profunzime
jocului actoricesc ; muzica şi dansul , aerul de cabaret din anii ’20 ,
personajele de fapt anonime (Brecht
s-a manifestat drept antifascist pentru că astea erau vremurile şi asta s-a
dorit să înţelegem , el în realitate a scris împotriva oricărei forme de totalitarism)
pot primi orice nume , din orice epocă : ele ne demonstrează doar justeţea
dictonului ce spune că sub soare , nimic nu este nou !
Inclusiv , din păcate , parodia de Adolf Hitler !
Inclusiv , din păcate , parodia de Adolf Hitler !
Revenim la ideea
de cabaret : prezentarea piesei într-un asemenea mod/mediu i-a crescut
expresivitatea şi puterea de atracţie – ne-a amintit un spectacol cu "Mutter
Courage und …" de la Cluj , văzut acum … credem că vreo sută de ani !
Să nu lungim
pelteaua : jos pălăria în faţa Dorinei Lazăr !
Alte teatre , cu
mai multe pretenţii , ar avea cîte ceva de învăţat !
Ω
Vom reveni , cu sadism !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu