Faceți căutări pe acest blog

duminică, 25 august 2013

Dinamica și controlul maselor


    Mic tratat de luat mințile
   sau fals elogiu  doctorului J.G.

   De cînd e lumea și pămîntul , omul sau oamenii , au fost supuși diferitelor influențe și impuneri : începînd cu ce este “frumos“ și terminînd cu dumnezeul în care să creadă !
   Aceste acțiuni , executate inițial empiric , după cum simțea fiecare , au evoluat pînă la urmă într-o adevarată știință : această știință nu se învață la vreo școală publică , nu se predă în cadrul vreunui curs , ci se dobîndește , din generație în generație , fiind într-o permanentă schimbare – este la fel de dinamică cum este societatea căreia i se adresează .
   Știința , deloc exactă , poate fi intuită , întrezărită , bănuită , dar niciodată dovedită ca existînd în realitate ; cunoașterea ei se limitează la cercurile puterii politice sau economice și , ne însoțește de dinainte de a ne naște și pînă dincolo de moarte , iar numele ei este :
 CONDIȚIONARE
adică , stabilirea unui raport de dependenţă .

Condiționarea este folosită pentru a uniformiza și prevedea gusturile și comportamentul grupului țintă , cel a cărui manipulare se urmărește  ! 

   Rudele apropiate și totodată principalele instrumente ale condiționării sînt reclama și propaganda .

   Reclama încearcă să ne îndrepte de regulă , spre achiziționarea și folosirea unui anumit produs sau serviciu comercial : funcție de societatea unde se urmărește vînzarea , lucrează și reclama – în țările bogate se vorbește despre o calitate ireproșabilă , în țările sărace în schimb , se va bate monedă doar pe prețul  ... scăzut , ca și cum calitatea ar fi un ceva de la sine înțeles sau , și mai rău , o problemă neglijabilă .
   Efectul reclamelor este de durată scurtă sau medie , prea puține fiind produsele ce rezistă timp îndelungat pe piață (de exemplu mărcile al căror nume a devenit sinonim cu produsul comercializat – un copiator sau niște pantofi de sport) .
   Propaganda , ce pare o formă superioară a reclamei , este de fapt reclama la un alt nivel : de obicei , propaganda încearcă să "vîndă" state sau ideologii . Interesant în cazul dat , este faptul că propaganda caută să vîndă o țară propriilor ei cetățeni și , abia în al doilea rînd străinilor : este folosită vizibil și ostentativ în statele totalitare și discret în cele democratice . Așadar , ținînd cont de ceea ce "vinde" propaganda , aceasta este , cum am mai spus , o formă superioară de reclamă .
   Propaganda și reclama nu se exclud , ci , chiar se completează reciproc !

   Totuși , societatea seamănă cu o casă facută din cărămizi : este formată din oameni ! Iar oamenii au , fiecare în parte , obiceiuri diferite , am spune apucături diferite , gusturi diferite ; adică oamenii , sînt foarte diferiți unii de alții ! Problema cea mare a conducătorilor societăților umane de-a lungul istoriei , nu a fost cucerirea puterii , ci păstrarea ei ; iar puterea fără mulțumirea societății asupra căreia se exercită , este sortită rapid pieirii : locomotiva istoriei și-a făcut din plin datoria cu mult înainte de a fi teoretizată , zdrobind pe toți cei ce n-au știut să-și mulțumească supușii !
   Bineînțeles că mulțumirea lor a fost mereu o treabă grea , fiecare epocă istorică manifestînd propriile-i preferințe : dacă în Roma antică pîinea completată de circ asigura în bună parte liniștea împăratului , în Franța lui Henric IV ea se transformase în găină , ca , în scurtă vreme , să fie necesare chiar delicatese … Diferențele însă , n-au fost date doar de epoca istorică , ci și de nivelul de dezvoltare al fiecărei societăți : la 1789 francezii au deschis calea revoluției fiindcă mureau de foame , dar aproape 120 de ani mai tîrziu , țăranii români , dacă ar fi avut aceleași condiții de viață ca revoluționarii francezi , n-am mai fi avut un 1907 !

   Pentru a putea conduce mai ușor , pentru a putea controla mase mari de oameni , din toate aceste elemente disparate s-a născut condiționarea !
   Așa cum spune și definiția de dicționar , condiționarea este stabilirea unui raport de dependență ; în cazul de față însă , vorbim despre condiționare fără ca partea condiționată să se simtă lezată sau jignită , deși partea interesată în realizarea completă a procesului de condiționare face toate eforturile pentru îndeplinirea scopului propus : iar scopul propus , deși nedeclarat , este controlul , mai exact controlul absolut ! Ca să fie mai ușor de înțeles : condiționarea (invizibilă de obicei) se folosește de alte scule vizibile pentru atingerea țelului final , ea fiind de regulă foarte discretă ! Astfel , ni se inoculează ideea de îmbrăcăminte , nevoia de a umbla îmbrăcați , încă din copilărie : dar ce și cînd să purtăm  ni se spune subtil , prin instrumentul expus tuturor privirilor  și numit … modă !

   Reclama și propaganda sînt cele două pîrghii ale condiționării , împreună cu care realizează în final
MANIPULAREA !
   Condiționarea , ca etapă necesară și obligatorie a procesului de manipulare , poate fi clasificată după mai multe atribute/caracteristici și funcții : pentru buna înțelegere , clasificarea este chiar necesară . Să începem dar … 

1 După durata procesului de condiționare  
- scurtă
- medie
- îndelungată
   De obicei , un proces de scurtă durată are efecte de scurtă durată și invers , fără a fi însă obligatoriu acest lucru , motiv pentru care nu se vor depune eforturi deosebite pentru o nevoie de moment (o manifestație anti homosexualitate) , însă se va recurge la condiționare de lungă durată pentru efecte rezistente în timp (Basarabia - pămînt românesc , ungurii sînt răi , etc) . 

2 După durata efectului
- scurtă
- medie
- îndelungată
- pentru totdeauna
   Rar un proces scurt are efecte pe termen lung , însă nici reciproca nu este sigură , motiv pentru care , dacă se dorește păstrarea efectului , procesul se reia cu o anumită frecvență , eventual sub diferite forme (sărbătoarea națională revine periodic în actualitate , repetînd aceeași istorie , la fel și sărbătorile religioase) .

3 După calificarea condiționatorului
- accidentală
- instituționalizată
   Condiționarea unui individ sau grup de indivizi se poate produce accidental , ori poate fi efectul unui proces elaborat : cele două nu se exclud , dar chiar și coroborate nu asigură succesul (jocul unei echipe într-un anumit moment poate impresiona , transformînd pe cineva în susținător pe termen lung , școala ne bagă în cap niște inepții iar majoritatea dintre noi le vom crede și susține pînă la moarte ) .

4 După nivelul intelectual și de școlarizare a condiționatului
- slabă
- medie
- înaltă
- foarte înaltă
   Posibilitățile intelectuale ale grupului țintă , determină resursele necesare condiționării : dacă pentru persoanele cu un nivel de educație sau intelectual scăzut sînt suficiente niște povești , cele cu o pregatire superioară sau cu un nivel intelectual ridicat nu se mai mulțumesc doar cu atîta lucru ; dacă se dorește condiționarea lor (deși de multe ori , fiind în număr mic , costurile  nu se justifică și este mai rentabil să-i declari nebuni) se vor folosi cunoștințe și informații de un nivel net superior (tot omul știe despre Ștefan cu cele 47 de bătălii , 47 de mănăstiri , 47 de copii , etc , etc dar sînt puțini cei ce l-au citit pe Iorga) .

5 După momentul manifestarii efectului
- imediat
- întîrziat
- permanent
   Poate fi necesară o manifestare imediată , una întîrziată sau una permanentă (este nevoie de demonstranți care să înjure conducerea țării cerînd diverse lucruri , dar nu trebuie să facă la fel cînd aceasta se schimbă ; este bine să fii sigur că atunci cînd apare un anumit stimul , populația răspunde sigur într-un anumit fel – care ar fi reacția românilor la o propunere de alianță din partea Rusiei ? - românii nu trebuie să-i "înghită"  niciodată pe unguri) .

6 După vizibilitatea procesului
- vizibil , declarat
- discret , nedeclarat
   Se poate lucra la vedere , declarat , sau se poate face totul ocult (statele totalitare lucrează declarat la crearea "omului nou" , statele democratice în schimb se laudă cu libertatea individului) .

7 După vizibilitatea scopului
- declarat
- nedeclarat
- mascat
    Scopul , declarat sau nu , este controlul total : de obicei , scopul atît declarat cît și ascuns , este mascat de propagandă ("omul nou" nu înseamnă un cetățean conștient de situația lui și demn participant la viața societății , ci un individ muncitor și cît mai obedient ; nici libertatea clamată de unele state democratice nu prea este reală – priviți cu atenție Londra și vă ve-ți îngrozi din cîte unghiuri sînteți filmați , seamănă a 1984) . 

8 După scop
- economic
- propagandistic
- control total
   Scopul procesului de condiționare este întotdeauna același , indiferent de declarații publice sau ... zvonistice : controlul absolut asupra individului și societății !

9 După vîrsta la care se face condiționarea 
- copilărie
- adolescență
- maturitate
- toata viața
   Condiționarea se poate face la diferite vîrste , funcție de scopul propus și durata efectului , și poate dura o anumită perioadă de timp sau se poate întinde pe toată durata de viață a condiționatului (învățăm din școală că ne tragem din daci și din romani , că Transilvania este pămînt românesc , că Mihai a fost unificator de țară și tragem astea după noi toată viața , fără a ne mai întreba vreodată dacă sînt adevărate , luîndu-le ca pe un dat) .

10 După sex
- fete , femei
- băieți , bărbați
   De mici copii , băieții învață că noi , mereu , cu arma în mînă …. iar fetele sînt încurajate să se joace cu păpuși , deci să devină mame bune .

11 După rasă
   Albii nu știu să sară , negrii sînt buni doar la sport și muzică , asiaticii sînt fanatici în muncă , etc , etc .

12 După religie
Musulmanii sînt răi , evreii sînt răi , papistașii sînt răi , ortodocșii sînt buni !
Musulmanii sînt buni , evreii sînt răi , papistașii sînt răi , ortodocșii sînt răi !
Musulmanii sînt răi , evreii sînt buni , papistașii sînt răi , ortodocșii sînt răi !
Musulmanii sînt răi , evreii sînt răi , catolicii sînt buni , ortodocșii sînt răi !
(suportă oricîte combinări și permutări , rezultatul este același) 

13 După metodă
- coercitivă , directă , brutală
- subtilă
- combinată
   La nevoie , școala te forțează să înveți ce trebuie și nu realitatea : cine nu vrea cu vorba bună , este obligat . Pînă la urmă , presiunea exercitată este atît de mare , încît toată lumea sfîrșește prin a îmbrățișa dogma oficială , mai ales că este predată tot de condiționați care nici măcar nu știu asta (noi sîntem cei mai frumoși , cei mai viteji , cei mai , cei mai , însă nimeni nu ne spune de ce sîntem unde sîntem și nu în locul Germaniei) . 

14 După tipul statului ce aplică procesul
- totalitar
- democratic
   Funcție de tipul de stat sînt și metodele folosite (brutale sau subtile): țelul final este (bineînțeles) același !

15 Dupa instrumentele folosite
- instituții (școală , biserică)
- înscrisuri
- filme
- muzică
- povești
- zvonuri
- sport
   Cel mai de nădejde aliat al statului , este biserica : aceasta , folosindu-se de religie , uită că peste tot în lume credința este o problemă intimă și voluntară și se erijează în pastrătoarea bunului simț național și al tradițiilor , și al culturii , și al educației …
   În realitate , biserica , partea administrativă a religiei , ajută statul care , în contrapartidă , se achită prin scutiri de impozite și de taxe , etc , etc . Biserica este primul și cel mai mare condiționator , fiind în continuare principalul sprijin al statului – culmea , într-o țară declarat laică (statul în schimb , dă copiii pe mîna bisericii pentru condiționare) . 
   Înscrisurile de tot felul urmăresc condiționarea individului : deși pare ciudat , să ne întrebăm cum am reacționa noi , ca români , dacă pe bancnota de 100 de lei ar aparea chipul lui Lermontov ! Sau Lomonosov ! Sau Mendeleev ! Toate celelalte instrumente funcționează similar înscrisurilor de tot felul , fiind puse în totalitate în slujba propagandei : acesta este motivul pentru care tot mai mulți tineri "învață" o așa zisă "istorie" din filme și nu din cărți !

16 După simultaneitate și coordonare
- simultane sau nu
- coordonate sau nu
   În mod evident , individul este supus unui asalt simultan al condiționărilor și condiționatorilor : deși simultane , procesele acestea de obicei par a urmari scopuri diferite , fără a se exclude însă între ele . Sînt mai rare situațiile în care două sau mai multe procese de condiționare sînt folosite coordonat , pentru atingerea aceluiași scop imediat (un club oarecare cîștigă din bilete , ulterior din reclame , apoi din tricouri , pentru ca în final să scoată pe piață propriul vin căruia îi face și reclamă – toate aceste acțiuni sînt coordonate , urmărind controlul microbiștilor (proprii) , al pieței și , bineînțeles cîștigul) . 

17. După mod
- prin educație sau contraeducație - proces de lungă durată
- prin exemplu sau contraexemplu - proces de lungă durată
- prin aducere la absurd - proces de scurtă durată
   O persoană poate fi educată într-o anumită direcție (tehnică , umanistă) sau din contră , pentru o mai ușoară manipulare poate fi voit lipsită de educație ; i se pot prezenta exemple demne de urmat ori , tot ca exemple , niște oameni care au muncit din greu dar n-au realizat nimic (dacă cineva raportează că a văzut un OZN , sînt șanse mari ca într-o perioadă scurtă de timp , o mulțime de persoane - de regulă , oameni care nu prezintă încredere - să declare ca au asistat la ceva similar , îngropînd rapid declarația initială) .

18. După utilitatea scopului
- scop de control
- scop de testare a opiniei publice
   Cînd este necesară verificarea permeabilității opiniei publice la intoxicare și/sau manipulare , se scoate pe piață o falsă problemă , prezentată semiștiințific , urmărindu-se reacția grupului țintă : ultimul test de amploare a fost predicția maya despre sfîrșitul lumii (tipul de reacție , grupul care reacționează și ... cantitatea/dimensiunea reacției , sînt parametri care , corect interpretați , spun cît de mare poate fi următorul pas în procesul de condiționare și manipulare - practic , ce este societatea pregătită să înghită) .

   Acestea sînt doar cîteva dintre elementele definitorii ale unui proces de condiționare , elemente care , bine folosite , duc la manipularea unui grup uman fără ca persoanele ce-l formează să bănuiască un singur moment că hotărîrile și acțiunile lor aparțin altcuiva , crezîndu-se de fapt liberi !

Un exemplu simplu , ne va ajuta să înțelegem :
Se dă un băiat de 10-11 ani : să vedem la ce este supus !
În familie află :
-         că tatăl este domnul și stăpînul
-         că mama ține casa ca o servitoare și … cam atît
-         că în ziua de leafă poți să te distrezi bînd
-         că se poate trăi cumpărînd pe datorie
-         că domnul și stăpînul înjură și își mai … atinge soția
-         că TV-ul stă numai pe fotbal , telenovele sau manele
-         că nu se face baie , pentru a economisi banii
-         că nu se citește și nu se cumpără decît ziare de sport sau tabloide (niciodată cărți)
-         că odată un partid le-a dat "un kil dă zahăr și unu' dă ulei" și ai lui l-au votat
-         că nea gg e cel mai tare
La școală află :
-         cadrele didactice sînt prost îmbrăcate și veșnic supărate
-         cadrele didactice citesc în clasă lecția direct din manual
-         că mămica cea blondă și frumoasă a lu’ Gigel îl aduce și-l ia de la școală cu altă mașină anul ăsta , deși nu lucrează , iar Gigel tată n-are
-         că noi , sîntem aici din-totdeauna și că i-am bătut pă turci , și pă unguri , și pă nemți , și pă ruși : am vrut să-i batem noi și pă americani , da’ nu i-am gasit acasă !
-         că profa aia tînără nu te ascultă , că stă de vorbă la telefon
-         că pă feisbuc te poți da de 30 de ani
-         că nea gg e cel mai tare
Din vecini află :
-        că nea Jean , ăla de a făcut pușcărie , are beemveu , o gacică tare , bea în fața blocului și poliția îl salută
-         că dacă îi cere , nea Jean îi dă și lui cîteodată o țigară
-         că taică-său îl salută pe zisul Jean cu o plecăciune pînă în pămînt
-         că pă calculator poți să vezi poze și filme cu țîțe goale și chiar mai mult …
-         că Vasilica de la trei s-a întors de la produs (ce-o fi asta ?) din Italia plină dă bani și că mai ia cîteva fete și pleacă înapoi
-         că cea mai bună mașină e aia nemțească
-         că nea gg e cel mai tare 
   În mare , cam așa se petrec lucrurile : toate astea sînt de fapt condiționări , bazate pe faptul dovedit că omul va alege întotdeauna calea cea mai ușoară (cea cunoscută) , cu condiția să o gasească ! Iar statul , grijuliu , face tot posibilul ca această cale facilă să fie singura vizibilă . Celelalte , mai grele acum , dar cu satisfacții în viitor , nici măcar nu sînt amintite , parcă nici nu există ! Ce va ieși din acest cotlon de … românism ? Știm cu toții care le este viitorul : forță de muncă ieftină și nepretențioasă , un fel de Chină europeană , dispusă să-și exporte cetățenii acolo unde sînt necesari !

   Însă lucrurile nu se limitează la atît : condiționarea lucrează la niveluri diferite , după posibilitățile condiționatorului ! Iar unii , nu au doar interese foarte mari , ci și posibilități pe măsură !

   De ani și ani , la nivel mondial , sînt vehiculate condiționări pe care am ajuns să nu le mai punem la îndoială , luîndu-le de bune , ceea ce înseamnă că procesul de condiționare a avut succesul dorit !

      Ω

   Să continuăm ?

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu