Mic tratat de luat mințile
sau fals elogiu doctorului J.G.
De cînd e lumea și pămîntul , omul sau oamenii , au fost supuși diferitelor influențe și impuneri : începînd cu ce este “frumos“ și terminînd cu dumnezeul în care să creadă !
Aceste acțiuni , executate inițial empiric , după cum simțea fiecare , au evoluat pînă la urmă într-o adevarată știință : această știință nu se învață la vreo școală publică , nu se predă în cadrul vreunui curs , ci se dobîndește , din generație în generație , fiind într-o permanentă schimbare – este la fel de dinamică cum este societatea căreia i se adresează .
Știința , deloc exactă , poate fi intuită , întrezărită , bănuită , dar niciodată dovedită ca existînd în realitate ; cunoașterea ei se limitează la cercurile puterii politice sau economice și , ne însoțește de dinainte de a ne naște și pînă dincolo de moarte , iar numele ei este :
CONDIȚIONARE
adică , stabilirea unui raport de dependenţă .
Condiționarea este folosită pentru a uniformiza și prevedea
gusturile și comportamentul grupului țintă , cel a cărui manipulare
se urmărește !
Rudele apropiate și totodată principalele instrumente ale condiționării sînt reclama și propaganda .
Reclama încearcă să ne îndrepte de regulă , spre achiziționarea și folosirea unui anumit produs sau serviciu comercial : funcție de societatea unde se urmărește vînzarea , lucrează și reclama – în țările bogate se vorbește despre o calitate ireproșabilă , în țările sărace în schimb , se va bate monedă doar pe prețul ... scăzut , ca și cum calitatea ar fi un ceva de la sine înțeles sau , și mai rău , o problemă neglijabilă .
Efectul reclamelor este de durată scurtă sau medie , prea puține fiind produsele ce rezistă timp îndelungat pe piață (de exemplu mărcile al căror nume a devenit sinonim cu produsul comercializat – un copiator sau niște pantofi de sport) .
Propaganda , ce pare o formă superioară a reclamei , este de fapt reclama la un alt nivel : de obicei , propaganda încearcă să "vîndă" state sau ideologii . Interesant în cazul dat , este faptul că propaganda caută să vîndă o țară propriilor ei cetățeni și , abia în al doilea rînd străinilor : este folosită vizibil și ostentativ în statele totalitare și discret în cele democratice . Așadar , ținînd cont de ceea ce "vinde" propaganda , aceasta este , cum am mai spus , o formă superioară de reclamă .
Propaganda și reclama nu se exclud , ci , chiar se completează reciproc !
Bineînțeles că mulțumirea lor a fost mereu o treabă grea , fiecare epocă istorică manifestînd propriile-i preferințe : dacă în Roma antică pîinea completată de circ asigura în bună parte liniștea împăratului , în Franța lui Henric IV ea se transformase în găină , ca , în scurtă vreme , să fie necesare chiar delicatese … Diferențele însă , n-au fost date doar de epoca istorică , ci și de nivelul de dezvoltare al fiecărei societăți : la 1789 francezii au deschis calea revoluției fiindcă mureau de foame , dar aproape 120 de ani mai tîrziu , țăranii români , dacă ar fi avut aceleași condiții de viață ca revoluționarii francezi , n-am mai fi avut un 1907 !
Așa cum spune și definiția de dicționar , condiționarea este stabilirea unui raport de dependență ; în cazul de față însă , vorbim despre condiționare fără ca partea condiționată să se simtă lezată sau jignită , deși partea interesată în realizarea completă a procesului de condiționare face toate eforturile pentru îndeplinirea scopului propus : iar scopul propus , deși nedeclarat , este controlul , mai exact controlul absolut ! Ca să fie mai ușor de înțeles : condiționarea (invizibilă de obicei) se folosește de alte scule vizibile pentru atingerea țelului final , ea fiind de regulă foarte discretă ! Astfel , ni se inoculează ideea de îmbrăcăminte , nevoia de a umbla îmbrăcați , încă din copilărie : dar ce și cînd să purtăm ni se spune subtil , prin instrumentul expus tuturor privirilor și numit … modă !
Reclama și propaganda sînt cele două pîrghii ale condiționării , împreună cu care realizează în final
MANIPULAREA !
1 După durata procesului de condiționare
- scurtă
- medie
- îndelungată
De obicei , un proces de scurtă durată are efecte de scurtă durată și invers , fără a fi însă obligatoriu acest lucru , motiv pentru care nu se vor depune eforturi deosebite pentru o nevoie de moment (o manifestație anti homosexualitate) , însă se va recurge la condiționare de lungă durată pentru efecte rezistente în timp (Basarabia - pămînt românesc , ungurii sînt răi , etc) .
2 După durata efectului
- scurtă
- medie
- îndelungată
- pentru totdeauna
Rar un proces scurt are efecte pe termen lung , însă nici reciproca nu este sigură , motiv pentru care , dacă se dorește păstrarea efectului , procesul se reia cu o anumită frecvență , eventual sub diferite forme (sărbătoarea națională revine periodic în actualitate , repetînd aceeași istorie , la fel și sărbătorile religioase) .
- accidentală
- instituționalizată
Condiționarea unui individ sau grup de indivizi se poate produce accidental , ori poate fi efectul unui proces elaborat : cele două nu se exclud , dar chiar și coroborate nu asigură succesul (jocul unei echipe într-un anumit moment poate impresiona , transformînd pe cineva în susținător pe termen lung , școala ne bagă în cap niște inepții iar majoritatea dintre noi le vom crede și susține pînă la moarte ) .
- slabă
- medie
- înaltă
- foarte înaltă
Posibilitățile intelectuale ale grupului țintă , determină resursele necesare condiționării : dacă pentru persoanele cu un nivel de educație sau intelectual scăzut sînt suficiente niște povești , cele cu o pregatire superioară sau cu un nivel intelectual ridicat nu se mai mulțumesc doar cu atîta lucru ; dacă se dorește condiționarea lor (deși de multe ori , fiind în număr mic , costurile nu se justifică și este mai rentabil să-i declari nebuni) se vor folosi cunoștințe și informații de un nivel net superior (tot omul știe despre Ștefan cu cele 47 de bătălii , 47 de mănăstiri , 47 de copii , etc , etc dar sînt puțini cei ce l-au citit pe Iorga) .
- imediat
- întîrziat
- permanent
Poate fi necesară o manifestare imediată , una întîrziată sau una permanentă (este nevoie de demonstranți care să înjure conducerea țării cerînd diverse lucruri , dar nu trebuie să facă la fel cînd aceasta se schimbă ; este bine să fii sigur că atunci cînd apare un anumit stimul , populația răspunde sigur într-un anumit fel – care ar fi reacția românilor la o propunere de alianță din partea Rusiei ? - românii nu trebuie să-i "înghită" niciodată pe unguri) .
- vizibil , declarat
- discret , nedeclarat
Se poate lucra la vedere , declarat , sau se poate face totul ocult (statele totalitare lucrează declarat la crearea "omului nou" , statele democratice în schimb se laudă cu libertatea individului) .
- declarat
- nedeclarat
- mascat
Scopul , declarat sau nu , este controlul total : de obicei , scopul atît declarat cît și ascuns , este mascat de propagandă ("omul nou" nu înseamnă un cetățean conștient de situația lui și demn participant la viața societății , ci un individ muncitor și cît mai obedient ; nici libertatea clamată de unele state democratice nu prea este reală – priviți cu atenție Londra și vă ve-ți îngrozi din cîte unghiuri sînteți filmați , seamănă a 1984) .
- economic
- propagandistic
- control total
Scopul procesului de condiționare este întotdeauna același , indiferent de declarații publice sau ... zvonistice : controlul absolut asupra individului și societății !
- copilărie
- adolescență
- maturitate
- toata viața
Condiționarea se poate face la diferite vîrste , funcție de scopul propus și durata efectului , și poate dura o anumită perioadă de timp sau se poate întinde pe toată durata de viață a condiționatului (învățăm din școală că ne tragem din daci și din romani , că Transilvania este pămînt românesc , că Mihai a fost unificator de țară și tragem astea după noi toată viața , fără a ne mai întreba vreodată dacă sînt adevărate , luîndu-le ca pe un dat) .
- fete , femei
- băieți , bărbați
De mici copii , băieții învață că noi , mereu , cu arma în mînă …. iar fetele sînt încurajate să se joace cu păpuși , deci să devină mame bune .
Albii nu știu să sară , negrii sînt buni doar la sport și muzică , asiaticii sînt fanatici în muncă , etc , etc .
Musulmanii sînt răi , evreii sînt răi , papistașii sînt răi , ortodocșii sînt buni !
Musulmanii sînt buni , evreii sînt răi , papistașii sînt răi , ortodocșii sînt răi !
Musulmanii sînt răi , evreii sînt buni , papistașii sînt răi , ortodocșii sînt răi !
Musulmanii sînt răi , evreii sînt răi , catolicii sînt buni , ortodocșii sînt răi !
(suportă oricîte combinări și permutări , rezultatul este același)
13 După metodă
- coercitivă , directă , brutală
- subtilă
- combinată
La nevoie , școala te forțează să înveți ce trebuie și nu realitatea : cine nu vrea cu vorba bună , este obligat . Pînă la urmă , presiunea exercitată este atît de mare , încît toată lumea sfîrșește prin a îmbrățișa dogma oficială , mai ales că este predată tot de condiționați care nici măcar nu știu asta (noi sîntem cei mai frumoși , cei mai viteji , cei mai , cei mai , însă nimeni nu ne spune de ce sîntem unde sîntem și nu în locul Germaniei) .
14 După tipul statului ce aplică procesul
- totalitar
- democratic
Funcție de tipul de stat sînt și metodele folosite (brutale sau subtile): țelul final este (bineînțeles) același !
15 Dupa instrumentele folosite
- instituții (școală , biserică)
- înscrisuri
- filme
- muzică
- povești
- zvonuri
- sport
Cel mai de nădejde aliat al statului , este biserica : aceasta , folosindu-se de religie , uită că peste tot în lume credința este o problemă intimă și voluntară și se erijează în pastrătoarea bunului simț național și al tradițiilor , și al culturii , și al educației …
În realitate , biserica , partea administrativă a religiei , ajută statul care , în contrapartidă , se achită prin scutiri de impozite și de taxe , etc , etc . Biserica este primul și cel mai mare condiționator , fiind în continuare principalul sprijin al statului – culmea , într-o țară declarat laică (statul în schimb , dă copiii pe mîna bisericii pentru condiționare) .
16 După simultaneitate și coordonare
- simultane sau nu
- coordonate sau nu
În mod evident , individul este supus unui asalt simultan al condiționărilor și condiționatorilor : deși simultane , procesele acestea de obicei par a urmari scopuri diferite , fără a se exclude însă între ele . Sînt mai rare situațiile în care două sau mai multe procese de condiționare sînt folosite coordonat , pentru atingerea aceluiași scop imediat (un club oarecare cîștigă din bilete , ulterior din reclame , apoi din tricouri , pentru ca în final să scoată pe piață propriul vin căruia îi face și reclamă – toate aceste acțiuni sînt coordonate , urmărind controlul microbiștilor (proprii) , al pieței și , bineînțeles cîștigul) .
Acestea sînt doar cîteva dintre elementele definitorii ale unui proces de condiționare , elemente care , bine folosite , duc la manipularea unui grup uman fără ca persoanele ce-l formează să bănuiască un singur moment că hotărîrile și acțiunile lor aparțin altcuiva , crezîndu-se de fapt liberi !
Un exemplu simplu , ne va ajuta să înțelegem :
Se dă un băiat de 10-11 ani : să vedem la ce este supus !
În familie află :
- că tatăl este domnul și stăpînul
- că mama ține casa ca o servitoare și … cam atît
- că în ziua de leafă poți să te distrezi bînd
- că se poate trăi cumpărînd pe datorie
- că domnul și stăpînul înjură și își mai … atinge soția
- că TV-ul stă numai pe fotbal , telenovele sau manele
- că nu se face baie , pentru a economisi banii
- că nu se citește și nu se cumpără decît ziare de sport sau tabloide (niciodată cărți)
- că odată un partid le-a dat "un kil dă zahăr și unu' dă ulei" și ai lui l-au votat
La școală află :
- cadrele didactice sînt prost îmbrăcate și veșnic supărate
- cadrele didactice citesc în clasă lecția direct din manual
- că mămica cea blondă și frumoasă a lu’ Gigel îl aduce și-l ia de la școală cu altă mașină anul ăsta , deși nu lucrează , iar Gigel tată n-are
- că noi , sîntem aici din-totdeauna și că i-am bătut pă turci , și pă unguri , și pă nemți , și pă ruși : am vrut să-i batem noi și pă americani , da’ nu i-am gasit acasă !
- că profa aia tînără nu te ascultă , că stă de vorbă la telefon
- că pă feisbuc te poți da de 30 de ani
- că nea gg e cel mai tare
Din vecini află :
- că nea Jean , ăla de a făcut pușcărie , are beemveu , o gacică tare , bea în fața blocului și poliția îl salută
- că dacă îi cere , nea Jean îi dă și lui cîteodată o țigară
- că taică-său îl salută pe zisul Jean cu o plecăciune pînă în pămînt
- că pă calculator poți să vezi poze și filme cu țîțe goale și chiar mai mult …
- că Vasilica de la trei s-a întors de la produs (ce-o fi asta ?) din Italia plină dă bani și că mai ia cîteva fete și pleacă înapoi
- că cea mai bună mașină e aia nemțească
- că nea gg e cel mai tare
În mare , cam așa se petrec lucrurile : toate astea sînt de fapt condiționări , bazate pe faptul dovedit că omul va alege întotdeauna calea cea mai ușoară (cea cunoscută) , cu condiția să o gasească ! Iar statul , grijuliu , face tot posibilul ca această cale facilă să fie singura vizibilă . Celelalte , mai grele acum , dar cu satisfacții în viitor , nici măcar nu sînt amintite , parcă nici nu există ! Ce va ieși din acest cotlon de … românism ? Știm cu toții care le este viitorul : forță de muncă ieftină și nepretențioasă , un fel de Chină europeană , dispusă să-și exporte cetățenii acolo unde sînt necesari !
Însă lucrurile nu se limitează la atît : condiționarea lucrează la niveluri diferite , după posibilitățile condiționatorului ! Iar unii , nu au doar interese foarte mari , ci și posibilități pe măsură !
De ani și ani , la nivel mondial , sînt vehiculate condiționări pe care am ajuns să nu le mai punem la îndoială , luîndu-le de bune , ceea ce înseamnă că procesul de condiționare a avut succesul dorit !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu