Faceți căutări pe acest blog

joi, 15 august 2013

Reclama-i sufletul comerțului ! Și doar atît ?

  Ce este , ce vrea și cum ne poate ajuta ea

   Nouă , în general , ni se pare că știm ce este și la ce folosește reclama ! Lucrurile privite însă mai îndeaproape , arată un rezultat diferit !
   Credem , de obicei , că scopul reclamei este acela de a vinde produse : nimic mai adevărat , numai că reclama , fără să vrea , mai face ceva !
   Reclama ne împarte pe categorii și clase sociale !
   Reclama nu ține cont de reglementările legale privind egalitatea și , ne spune verde'n față care ne este locul în societate !
   Reclama este un barometru al bunăstării societății și individului !
   Reclama , dacă vrem să ascultăm , ne spune care ne este puterea de cumpărare și unde ne vom face concediul anul viitor !
   Vă pare ciudat că reclama face toate aceste lucruri și nu doar promovarea unui produs ?
   Păi , să vedem ...

   Să ne autoevaluăm , să vedem care anume ne interesează dintre reclamele prezentate peste zi la oricare dintre posturile radio/TV sau internet : nu vă amăgiți cu reclame neutre , pentru că așa ceva nu există !
  
   Așadar , urmărim cu interes reclama făcută unui parfum franțuzesc ?
   Scump ?
   Atunci , ni se deschid două variante de lucru :
a) nu avem un asemenea parfum , dar bănuim că trebuie să fie plăcut să „te dai” cu el - concediu undeva în Balcani
b) avem cel puțin unul care ne place (îl folosim constant) dar ne gîndim că n-ar fi rău să-l încercăm și pe cel din reclamă - concediu probabil în Thailanda cu șanse mari de cumpărare a parfumului de la Paris !
  
   Sau ne amuză Dorel cu prostiuțele lui legate de descărcat ori de condus camionul și tot grupul ni se pare „haios” ?
   Avem din nou două variante :
a) nu știm la ce fac reclamă - asta înseamnă că în familia noastră se mănîncă friptură mai des de o dată pe săptămînă  
b) știm la ce fac reclamă și chiar am și cumpărat - înseamnă că așteptăm grătarul săptămînal !

   Ar mai fi reclama la magazine (de regulă produse alimentare , mai rar industriale) cu cele mai mici prețuri ! Urmărim și chiar vînăm promoțiile acestor revînzători ? Din nou cele deja cunoscute două variante :
a) dacă da , urmează să reparăm mașina de spălat luată cu buletinul
b) dacă nu , soția va hotărî că mașina de spălat este uzată „moral” și va fi schimbată fiindcă are DEJA trei ani !

   Da , pare o glumă , iar prezentarea de pînă acum chiar face să sune astfel , dar nu este ! Povestea este mult mai serioasă decît îți închipui !
   Reclama la (să zicem) apă potabilă , nu este de loc (dar chiar deloc) neutră : ea îți umblă la cutiuță spunîndu-ți că tu de fapt , deși nu ai nevoie de acea apă - cea de la robinet fiind perfect potabilă - ai face bine să o bei , nu ca o necesitate , ci pentru a demonstra că nu ești un ȚĂRAN care bea apă de la țuțuroi !
   Sau alta care merge pe aceeași linie : tu chiar crezi că mîncarea de tip fast food face rău ? Serios ? Ia uite ce tipi și tipe mănîncă aici la noi : poate o să te îngrași , poate o să-ți fie rău , dar asta doar după ce vei mînca de mai multe ori aici , așa că poți veni să încerci ! Fii fără grijă , doar de cîteva ori nu se pune !

   Notați vă rog un alt aspect foarte important  , un aspect pe care prietenii se jenează să vi-l spună , reclamele nu : controlați-vă cu atenție și vedeți ce fel de reclame vă captează atenția (nu contează la ce) !
   Vă interesează în primul rînd reclamele ce promovează produsele pe baza prețurilor , mici sau cele mai mici , în detrimentul calității ?
   Veșnicele două variante revin în forță :
a) dacă da , aveți o problemă (financiară sau ... mentală)
b) dacă nu , se pare că totul este în regulă (cu condiția să nu rămîneți fără bani) !

   Concluzia întregii discuții de pînă acum , este una singură : reclamele , în nebunia lor colorată și de multe ori prea zgomotoasă , ne dau un singur lucru ! Iar acest lucru este ... posibilitatea de a ne analiza fără a plăti un specialist pentru asta ! Mecanismul este simplu : vă așezați la TV , luați hîrtie și creion și notați ce fel de reclame vă interesează ! Încercați apoi , ca între doar „doi” ochi , singuri singurei , să vă analizați interesul manifestat pentru reclame : nu la ce , ci ce fel de ! Vă va spune chestia asta mult mai mult decît analiza cererii de credit (a propos , tot plătiți comision de analiză , dar îi spune altfel) sau psihanalistul care de fapt nu vă ascultă !

   Răspunsurile întrebărilor pe care vi le puneți în acest moment , sînt simple , se regăsesc într-o grilă asemănătoare celei ce urmează :
a) vă interesează doar reclamele ce vorbesc despre prețuri mici ?
      1 - dacă vi se pare în regulă , nici o problemă : semințe , bere la plastic și voie bună !
      2 - nu vi se pare în regulă ? Felicitări , urmează un efort , mai multă muncă și , probabil o evoluție în bine 
b) vă interesează în special reclamele care vorbesc despre calitate ?
      1 - dacă nu , recitiți vă rugăm punctual a 1 !
      2 - dacă da , felicitări : sau deja evoluția în bine s-a produs sau urmează să se producă , nevoia de calitate însemnînd și prețuri pe măsură !

   Așadar , depinde numai și numai de noi să citim și să înțelegem semnalele pe care le primim permanent , gratis ; și tot de noi depinde să le interpretăm corect ; și tot de noi depinde cum reacționăm !
   Mai departe ...

   Ω

   De fapt , totul depinde numai și numai de noi !
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu