Franțuzescul carrefour, substantiv comun
însemnând intersecție sau răspântie ori încrucișare (de drumuri, vezi bine) a
devenit în limba română un substantiv propriu, Carrefour, care chiar și folosit
cu pronunția barbarizată englezească (cherfur) înseamnă tot un magazin, adică un hypermarché.
Pentru corectitudine, vă rog să gândiți ori chiar să pronunțați aferat
ipermarșe, cu un R rușinat și ușor gutural!
Ei bine, deși
sunt convins că știați cu toții aceste locuri comune și banale, am făcut scurta
introducere pentru a putea pune o întrebare, întrebare care altfel risca să
rămână fără obiect!
Așadar, dacă
cele două sunt una și aceeași marcă însemnând unul și același lucru, chiar sunt
la fel? Adică, pentru nesuferiții cârcotași, chiar dacă le cheamă la fel, chiar
dacă au aceeași siglă extrem de vizibilă prin „le Tour de France”, chiar dacă
au aceeași acționari, sunt ele unul și același lucru? Iată de ce întreb ...
Programul de lucru în Franța este sfânt! Pot spune
cu mâna pe inimă că la ei, când este zi liberă, cineva încuie țara cu cheia și
apoi o aruncă (cheia, bineînțeles)! Am bătut Franța în lung și-n lat (recunosc,
ne place) și pot spune că pentru o singură jumătate de oră lucrată în plus
sâmbăta, de la 19:00 la 19:30, pe ușă a fost pus un afiș cu cel puțin o
săptămână în avans! Tot legat de program vreau să vă spun că nimeni nu se
gândește să cheme oamenii la muncă în zilele libere!
Marfa de la
vânzare, este în bună măsură autohtonă și, deși nu știu care este politica
statului francez legată de importurile alimentare, îmi închipui că nu poate
pătrunde chiar orice pe piață: calitativ sau ca preț!
Modul în care se
lucrează însă în hypermarché-urile franțuzești îmi dă de gândit: rafturile sunt
completate și aranjate de față cu clienții numai și numai dacă marfa a fost
cumpărată și raftul golit!
Curățenia este
un capitol la care nu pot spune că strălucesc dar este în limite rezonabile!
În România, în
același Carrefour, liber se dă de Paște, de Crăciun și de 1 ianuarie: ziua
națională este de regulă zi lucrătoare, ca și celelalte zile libere decretate de
parlament prin legi semnate de președintele republicii și publicate în Monitorul
Oficial! Nimeni nu vede, nimeni nu bagă de seamă că măcar se deschid mai
târziu, dar magazinele tot se deschid în zilele libere – legale! Programul în
România ajunge până la 23:00, ceea ce la ei acasă nu se întâmplă decât în
puține magazine și cu totul excepțional!
Marfa de la noi
este de regulă din import și de proastă calitate: nu vorbesc aici numai despre
firmele cu dublu standard de producție ci și despre importurile alimentare
vrac, acolo unde știi clar că un măr de nici 50 mm în diametru nu poate fi
calitatea a-I-a! De restul ... ce să mai spun? Când cartofii sunt murdari poți
băga mâna-n foc că sunt românești, morcovii la fel: ce este de import este
curat și frumos ... Deși magazinele autohtone se laudă cu marfă românească,
mâncăm și mere din Chile că de Polonia nu mai putem vorbi, în timp ce la
Voinești de exemplu producătorii aruncă producția la porci – este doar un
exemplu! Prețurile cerute de Carrefour Ro sunt de foarte multe ori exagerate,
acel tratat de bune practici cerut acum ceva vreme de producătorii români
întorcându-se în final tot împotriva cumpărătorului final, adică a clientului
care ia marfa de pe raft: de multe ori se cer sume exagerate pe marfă proastă
sau chiar depreciată!
Personalul din
magazinele din România este slab pregătit sau chiar nepregătit și își face de
cap într-un mod inimaginabil, faimosul merge și așa fiind din nou la mare modă:
vânzătoare care să nu știe ce înseamnă un sfert de kilogram sau care să nu
poată aprecia cât înseamnă ½ dintr-un kilogram dintr-o bucată de 2,5 kilograme
am întâlnit în mod frecvent la Carrefour România! La raionul de carne, acolo
unde în Franța ești întrebat/ă ce vrei să gătești ca să știe cum să-ți
porționeze marfa, la noi dai peste tute incapabile să taie două fripturi asemănătoare,
că de egale nici nu poate fi vorba! La pește, de multe ori vânzătorul îți face
semn să nu cumperi ... ascultați-l știe el ce știe!
La câteva ore
după deschiderea magazinului, personalul încă se fâțâie printre rafturi
aranjând cu o lene și un plictis deja proverbiale marfa care lipsește: de
obicei, procesul acesta este completat cu hâulituri, cu fluierături, cu glume
sau chiar cu înjurături – par a fi aduși direct de la coada vacii, fără nici un
strop de pregătire! Să vezi un asemenea personaj apăsând cu furie pungi de
snacks-uri sau pufuleți într-un volum deja plin este un lucru comun: angajatul
vrea să pună mai multe pungi, ca să nu fie obligat să revină cu aprovizionarea
cine știe când – faptul că zdrobește marfa din pungi nu-l interesează, clientul
îi este dușman sau cel puțin așa pare a lăsa de înțeles!
Curățenia care
în Franța mi s-a părut rezonabilă, la noi lasă de dorit: un borcan spart sau o
pungă scăpată pe jos urmează a fi strânsă abia când va trece pe acolo omul de
la curățenie care se plimbă nonșalant cu un utilaj de spălat pe jos – până atunci
n-ai decât să fii atent pe unde calci, ce dracu`!
Fie că ne place,
fie nu, comerțul românesc s-a întors la cel pre `89, la acel comerț în care
vânzătorul și clientul dacă nu se cunosc sunt dușmani!
Din păcate, hypermarché
și ipermașe nu au nici o legătură: nu par a fi din aceeași rețea și, fără nume
și siglă identică nici nu te-ai gândi că sunt una și aceeași firmă!
De ce?
Ei bine, eu unul
nu cred că de vină este stăpânul francez ci sluga lui română!
Cu siguranță, în
România activitatea este condusă de români, oameni dispuși la orice înjosire,
la orice pupat în koor pentru a da bine și pentru a le fi bine, motiv pentru
care sunt gata de orice ticăloșie pentru a-și mulțumi șefii și a ferici
acționarii! Nu spun că partea franceză este cuminte și curată ca lacrima, dar
spun că fără nemernicia părții române pe piață nu ar fi putut intra marfă
contrafăcută, marfă cu un preț exagerat sau chiar marfă alterată:
SPUN CĂ ÎN ROMÂNIA
ȘEFII DE MAGAZINE ALIAȚI CU ȘEFII REȚELEI FAC FRUMOS ÎN FAȚA STĂPÂNILOR
ȘI NE
DAU CEA MAI PROASTĂ ȘI MAI SCUMPĂ MARFĂ
PENTRU CĂ POT!
TOT PENTRU CĂ POT IMPUN
ȘI PROGRAMUL DE LUCRU DE-A DREPTUL SCLAVAGIST!
TOT PENTRU CĂ POT
ANGAJEAZĂ OAMENI DIN ȚARĂ PE CARE-I ADUC LA MUNCĂ ÎN GRUP, OAMENI
CARE
NICIODATĂ NU VOR SPUNE NU LA NIMIC!
Toate astea
pentru că pot și pot pentru că li se permite!
Ω
Au
fost controlate 14 magazine Carrefour, au fost aplicate amenzi de peste 300.000
de lei (peste 20.000 lei pe magazin), două au fost propuse spre închidere din
cauza unor nereguli absolut dramatice atentatoare la sănătatea publică!
Vă
miră?
Pe
mine nu!
Oamenii
învățați să fenteze sistemul nu se vor schimba ci vor încerca să-l fenteze din
nou, așa că trebuie schimbați ei pentru ca sistemul să funcționeze corect!
Carrefour
s-a făcut practic de râs ... urmează oare Cora și Auchan, tot franțuzești și
ele? Că Leclerc văd că nu a vrut să se bage ...
Sper să
vadă cineva și plasa păianjenului pe nume Mega Image care a sufocat tot
comerțul din marile orașe ajungând să poată impune monopol: poate după aceea,
vom putea să ne gândim la un comerț civilizat!
Așa crede
un om, de pe stradă!
I've been exploring for a little bit for any high-quality articles or blog posts on this sort of house .
RăspundețiȘtergereExploring in Yahoo I eventually stumbled upon this website.
Reading this information So i'm happy to show that I've an incredibly just right uncanny feeling
I found out exactly what I needed. I so much no doubt will
make certain to don?t fail to remember this website and give it a look regularly.
Everything is very open with a really clear explanation of the issues.
RăspundețiȘtergereIt was really informative. Your site is very helpful.
Many thanks for sharing!
Would love to constantly get updated outstanding site!
RăspundețiȘtergere