Așadar, ce este de făcut?
Să mai facem drumuri?
Să circulăm alternativ?
Să interzicem accesul anumitor mașini în unele zone?
Păi drumuri ... nu prea mai avem unde să facem: din orașul prost sistematizat în combinație letală cu interesele imobiliare a rezultat o chestie letală pentru intențiile oricărui primar!
A circula alternativ (o zi da, o zi ba) înseamnă recunoașterea pierderii luptei cu organizarea traficului și o ratare sigură a alegerilor ce vor veni!
Am auzit și propunerea „zonării” orașului, după norma de emisie, dar mi se pare absurd ca pe Magheru să poată circula orice zănatic cu mașină „bună”, din Germania, iar omul muncitor, cu Logan, s-o ia pe la Cuca Măcăii numai și numai pentru că nu se mânjește în nici un fel!
Așadar, ce-i de făcut?
Deși pare foarte complicat, soluția este mai simplă decât ne închipuim! Și iată care cred că poate fi aceasta ...
NU SE INTERZICE PARCAREA PE TROTUAR, PE PRIMA BANDĂ, ÎN CURBĂ SAU INTERSECȚIE!
NICI NU SE RIDICĂ MAȘINA PENTRU AȘA CEVA, NICI GÂND:
PARCAREA PE TROTUAR = 100 LEI/ORA
PARCAREA PE PRIMA BANDĂ = 200 LEI/ORA
PARCAREA ÎN CURBĂ = 300 LEI/ORA
PARCAREA ÎN INTERSECȚIE = 400 LEI/ORA
Ați înțeles dumneavoastră ce vreau să spun, parcarea sau staționarea fără un motiv întemeiat, altul decât cumpărat țigări, rujat sau așteptat Mimi de la coafor! În paralel cu noul tip de taxare LA ORĂ (o oră sau fracțiune dintr-o oră = una oră de parcare), primăria trebuie să profite la maximum de spațiile pe care încă le mai are în administrare și să renunțe la construcția de piramide și catedrale pe post de parcări: sub orice loc de joacă sau parc, se poate amenaja o parcare subterană dotată cu unul dintre sistemele automate de parcare, cele care permit ca acolo unde băgăm acum o sută de mașini, să băgăm cel puțin trei sute!
În locurile rămase libere prin trimiterea mașinilor parcate în subteran, se pot face locuri de joacă, spații verzi, piste de biciclete, poluarea orașului scăzând semnificativ.
Trist pentru PMB este faptul că un loc într-o asemenea parcare nu ar trebui să coste mai mult de 50 de bani pe oră sau zece lei ziua ori (să zicem) 200 de lei luna! Străzile s-ar goli, iar câștigul ar fi greu de calculat, pentru că atunci când ai reușit așa ceva, prima bandă de pe străzile cu două benzi sau mai mult pe sens, devine automat banda transportului în comun, transport care trebuie să aibă orar strict de funcționare, pe bază de GPS și cu stații civilizate: aș ști că autobuzul vine din zece în zece minute (și 5 și un sfert și 25, etc) și că la stația unde vreau să ajung trebuie să sosească în 14 minute! Doar nebun să fii să mai pleci cu mașina când te poți deplasa mai ieftin și mai comod cu autobuzul, tramvaiul sau troleibuzul! Chiar dacă unii vor strâmba din nas, majoritatea concetățenilor noștri ar alege acest tip de transport care, chiar la prețul de 2 lei și 50 de bani călătoria, tot ar fi mai ieftin decât autoturismul!
Ar mai rămâne câteva lucruri de făcut:
- biletul poate fi scumpit, chiar până la un preț dublu, dacă transportul în comun funcționează „ceas”, este comod, curat și civilizat
- parcările pot fi executate sub sau suprateran (de preferat subteran!), după proiecte tip, module de tipul „12 locuri pe trei nivele”, module care să se poată combina în oricât de multe variante și în orice direcție, care să poată fi executate în uzină și montate de aproape orice firmă într-un spațiu disponibil
- reactivarea căii ferate pe centura orașului pentru transportul de persoane și mărfuri, cu trenuri tip automotor, stații CFR comune cu cele de metrou, însoțite de parcări ale primăriei (în care cine dorește, să-și lase mașina și să intre în oraș cu transportul public)
- cartelă comună pentru folosirea ÎNTREGULUI TRANSPORT PUBLIC (RATB + METROU + CFR) în București și zona limitrofă
- plata transportului la călătorie sau unitate de timp (2,5 lei călătoria sau 4,0 lei ora, indiferent cu ce merg: autobuzul până la metrou, metroul și un tramvai până la serviciu)
- stații comune în punctele importante ale orașului (RATB + METROU și pe periferie CFR)
- interzicerea parcării mașinilor de transport marfă sau persoane în oraș (altele decât transportul public autorizat, public sau privat) în afara orelor de serviciu anunțate la ITM: acestea trebuie să aibă loc în parcarea firmei sau în afara orașului
- interzicerea circulației mașinilor de peste 3,5 tone fără autorizație și numai pe ruta aprobată
- limitarea numărului de taxiuri până la necesarul real al orașului
- aprovizionarea tuturor magazinelor OBLIGATORIU în timpul nopții
- serviciile de salubritate și lucrările de întreținere trebuie să se facă în special noaptea.
Cred că într-un mandat de patru ani aceste lucruri pot fi urnite ireversibil, iar atunci când oamenii vor constata că se pot deplasa mai repede și mai comod (chiar și mai ieftin), vom constata că orașul este cu muuult mai puțin poluat decât acum!
Ω
Faceți pariu că nu se va face nimic asemănător?
EVENTUAL, SE VOR PLĂTI CÂTEVA STUDII DE FEZABILITATE ...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu