Ne întrebăm ce
au străinii cu noi, de ce suntem considerați sălbatici, de ce nu avem premiați
cu Nobel (în ultimii 30 de ani Polonia are cel puțin doi și Ungaria unul, Cehia
la fel!), de ce se feresc oamenii de noi, de ce, de ce, de ce ...
Răspunsul poate
fi foarte simplu sau foarte complicat dar eu cred că pe noi, acum și aici ne
interesează calea scurtă: de vină este educația!
Da, asta a fost
calea prea scurtă ... așadar, să dezvoltăm puțin ...
În lumea asta
largă, popoarele, națiunile sau simplii cetățeni au de ales între două mari căi
de a se prezenta în fața vieții și a lumii: se pot zbate să fie permanent în
pas cu ceilalți, să încerce să producă noutate și nu să copieze de la alții, să
se dezvolte odată cu ceilalți în toate domeniile, de la literatura mai sus
pomenită și până la agricultură sau tehnică industrială saaaau ... sau aleg să
rămână neclintiți în momentul lor zero, acela pe care îl consideră a fi
absolutul inteligenței umane naționale și universale – cuvântul magic fiind consideră,
deoarece cineva hotărăște pentru ei care ar fi acel moment zero (0) iar școala și societatea fac tot
posibilul ca un cetățean, orice cetățean, să știe, să fie de acord și mai ales
să fie convins că lucrurile așa stau și în realitate ... Așadar, poți alege tu,
ca om sau popor, să fii la curent cu tot ceea ce înseamnă nou, să produci nou
indiferent de domeniu, să fii în pas cu noul, cu lumea sau chiar cu un pas
înaintea ei, să dai altora motiv să te imite ori, să consideri pe mai departe
că Miorița este sumum de realizare poetică populară, că Eminescu nu are
pereche, că mititeii sunt cea mai bună mâncare, că un român a inventat focul,
arcul cu săgeți, roata olarului, scrisul, comerțul, matematica superioară și
„artimetica” de ciclu primar, avionul, insulina dar și că familia de președinți
americani Bush este originară din România și că de fapt de numește Buș sau
Bușilă!
Cele două
curente cultural educative pot fi botezate pentru o mai ușoară mânuire, să
spunem sincronism sistemului care încearcă sincronizarea permanentă cu noul
celorlalte culturi și protocronism celuilalt sistem, celui care consideră că
Eminescu este și trebuie să fie POETUL
NAȚIONAL și că românii au descoperit focul, arcul cu săgeți, roata
olarului, scrisul, comerțul, matematica superioară și „artimetica” de ciclu
primar, avionul, insulina și că familia de președinți americani Bush este
originară din România și că de fapt de numește Buș sau Bușilă!
Cu mai mult timp
în urmă, CTP-ul, personaj la prima vedere ilar dar genial, se arăta împotriva
ideii de „Eminescu, poet național”: a fost înjurat, a fost batjocorit, a fost
și băgat și scos ... dar nu îmi amintesc ca vreunul dintre „înjurătorii” de
serviciu să fi luat o pauză și să-l întrebe pe CTP,
DE CE?
Nimeni, toți
știu că Eminescu este poetul național și basta, ei cu icoana asta mor: dacă
s-ar ridica din mormânt, Eminescu probabil că le-ar râde idioților în nas,
considerându-i oameni cu convingeri! Tocmai de aceea, CTP-ul a spus ce a spus:
transformarea unui strămoș literar sau artistic sau din alt domeniu în sfânt,
în statuie, ne împiedică să progresăm! Da da, ne împiedică să progresăm, pentru
că noi, permanent recurgem la metodă (ca să citez titlul unui roman faimos),
noi nu vrem altceva, noi nu pricepem ce mama dracului a vrut să spună Stănescu
pentru că nu a spus ca Eminescu! Sunt curios câți s-au prins la prima strigare
că este vorba despre Nichita Stănescu! Ei bine da, Nichita Stănescu a fost
genial dar neînțeles de propriu-i popor, popor la care poezia lui ajunge greu,
târâș grăpiș prin câteva cântece fericite! Ne plângem că străinătatea ne vrea
răul ori că măcar nu ne vrea binele! Avem până acum, pe lista laureaților Nobel
pentru literatură o nemțoaică născută în România, dar ne-am întrebat vreodată
ce se alegea de Herta Müller dacă nu pleca din România? Să fim serioși, cine o
publica aici pe Herta Müller? Depășea nivelul de secretară sau de profesoară
poate într-un liceu de provincie, Herta Müller?
Ca să nu mai
spun că la ce nume are ...
Lucrurile stau
la fel și la vecinii noștri bulgari, au și ei un laureat Nobel exact în
situația Hertei Müller, tot un transfug, de data asta însă un evreu ...
Dar să revenim!
Protocronismul,
deci un
„curent de idei, opus sincronismului, care
afirmă adesea, în mod nejustificat,
anticiparea românească a unor creații
artistice și științifice universale.”
de la proto –
vechi și cronos – timp
teoretizat pentru uzul partidului unic prin anii `70 de
Edgar Papu, susține că nimic nu este mai tare decât românul, că noi avem și
facem și dregem dar mai ales că am avut, am făcut și am dres!
Bineînțeles că
este ridicol, dar este un ridicol de tip sovietic, de pe vremea când știința
sovietică, cea mai avansată din lume, susținea că rușii sau sovieticii
inventaseră și radioul și avionul și chiar și motorul Diesel! Erau îndoctrinați,
exact așa facem noi astăzi: educația de proastă calitate din școala românească
lasă urme adânci în mințile bieților copii ajunși bieți adulți!
Un exemplu ...
dacă iei un manual de Istoria Românilor, constați că noi i-am bătut pe toți!
Dar nu așa, în scârbă, nu, nici gând, i-am bătut de le-au mers fulgii, chestie
ce se leagă direct cu ideea de poet național:
„Mircea însuși mână-n luptă
vijelia-ngrozitoare,
Care vine, vine, vine, calcă totul în
picioare;
Durduind soseau călării ca un zid înalt de
suliți,
Printre cetele păgâne trec rupându-și large
uliți;
Risipite se-mprăștie a dușmanilor șiraguri,
Și gonind biruitoare tot veneau a țării
steaguri,
Ca potop ce prǎpădește, ca o mare turburată
—
Peste-un ceas păgânătatea e ca pleava
vânturată.
Acea grindin-oțelită înspre Dunăre o mână,
Iar în urma lor se-ntinde falnic armia
română!”
Vă place?
Da, din punct de
vedere poetic, este o realizare splendidă!
Dar v-a șoptit
cineva că la Rovine victoria nu a fost a lui Mircea și că după aceea, pe tronul
Munteniei a stat cam doi ani Dan II, cel pus de Baiazid după lupta de mai sus?
Nu, nu v-a șoptit nimeni pentru că ... mă fac că habar n-am de ce!
Ei bine,
revenind la ce spuneam mai sus legat de manualul de istorie, chiar nimeni nu
s-a întrebat de ce după ce i-am bătut pe toți de i-am ascultat cu urechea, am
fost nevoiți să plătim bir, am fost provincie turcească sub conducerea unor
domni străini, de ce a fost nevoie să ne declarăm și să ne obținem independența?
Culmea este că
în chiar manualele românești găsești exemplul perfect de superioritate a
sincronismului asupra protocronismului: în a doua jumătate a secolului XIX,
când boierii au început a-și trimite odraslele la școli străine, cei întorși
erau diferiți de părinții lor, au pus mâna pe puterea politică și au răsturnat
tot ceea ce era pe atunci „vechi și bun”, adică ceea ce se încadra perfect în
sistemul protocronist chiar dacă nu purta încă acest nume, așa că apelăm din
nou la Eminescu ...
„La Paris, în lupanare de cinismu și de
lene,
Cu femeile-i pierdute și-n orgiile-i
obscene,
Acolo v-ați pus averea, tinerețele la
stos...
Ce a scos din voi Apusul, cînd nimic nu e de
scos?
Ne-ați venit apoi, drept minte o sticluță de
pomadă,
Cu monoclu-n ochi, drept armă bețișor de
promenadă,”
Da, sunt
bonjuriștii, ei sunt cei care ne-au luat din plin ev mediu și în mai puțin de
două generații ne-au lăsat în rândul lumii! Ei sunt, chiar dacă Eminescu îi
folosește în acest pamflet anti liberal în mod forțat, fiind chiar el o
persoană deosebit de cultă!
Acești oameni,
școliți în străinătățuri, au aflat că suntem în urmă cu sute de ani și au urnit
mocirla spre secolul XIX, aplicând poate chiar fără să-l cunoască
„principiul
derivat din teoria „imitației” a lui Gabriel Tarde, susținut de Eugen
Lovinescu,
potrivit
căruia, în epoca modernă, cultura (și toate instituțiile) unui popor se
dezvoltă,
prin
imitație și adaptare, în strânsă interdependență cu celelalte culturi.”
Cine ia în mână
un manual de Limba Română, vede fără probleme că de la Biblia de la București
din 1688 și Ienăchiță Văcărescu cu ale lui nemuritoare „Urmașilor mei Văcărești
...” și până în a doua jumătate a secolului XIX nu se petrece nimic notabil în
exteriorul arcului Carpaților pentru ca, dintr-o dată, literatura să explodeze
aici! Gândiți-vă că din sute de ani de nimic, au răsărit dintr-o dată poeți,
scriitori, etc, etc ... Adică nu am avut pe nimeni, pentru ca apoi să apară un
Alecsandri, temător, pentru ca brusc, piața să se umple de autori: Negruzzi,
Caragiale, Macedonski, poetul național Eminescu, etc, etc!
De ce s-a
întâmplat asta?
De ce puteai
găsi la Capșa „toată floarea cea vestită” a literaturii?
De ce un
avangardist ca Tristan Tzara a putut influența Parisul cu nebunia lui de
Dadaism?
De ce a fost loc
pentru un Brâncuși?
De ce au scris
Topârceanu și Coșbuc și Rebreanu și Eliade și Cioran și Minulescu?
De ce?
De ce au fost în
stare să toarne
„ ... în formă nouă limba veche și-nțeleaptă?”
Ca să le fie
astăzi greu proștilor la bacalaureat?
Nu, nu din cauza
asta, ci pentru că au primit o educație care le-a permis să aibă legătură cu
lumea, pentru că au avut profesori deschiși la minte care i-au învățat să fie
deschiși la minte și să inoveze, să caute mereu ceva nou, să pună lucrurile
într-o formă nemaivăzută!
Într-un interval
de câteva decenii, am avut un Xenopol, un Iorga, un Pârvan, apoi au intervenit
politicienii pricepuți și nu mai poate spune nimeni din afara domeniului numele
unui istoric român deși bulgarii fac săpături la Gizeh.
Astăzi, unii
români simt că suntem departe de exemplul occidental spre care tindem, așa că
încearcă să se apropie cum știu și cum pot de acesta: din păcate, lipsa
educației solide îi face să creadă că vorbirea fără noimă înseamnă sincronizarea cu marea cultură
europeană, drept care aud o tută la DIGI vorbind despre „treinuirea” cadrelor
medicale, pe un alt dobitoc de la proTV îl ascult povestindu-mi cum cineva s-a
infectat întâlnindu-se cu cineva infectat care fusese infectat și are doi copii
... , nu mai poți face un pas fără să aplici ceva ... toate astea nu înseamnă
sincronizare ci imitație de cea mai proastă calitate și aici intervine școala,
mai exact lipsa ei!
Educația de proastă
calitate, făcută cu cadre didactice care nu reușesc să ia nici măcar nota trei
(3) la diferite examene, este completată de educația subtilă a bisericii, a
acestei biserici omniprezente, a acestei biserici care a devenit un actor
foarte important în economia românească! Biserica, adică BOR, are propriile ei
interese, interese care nu concordă cu cele ale statului laic, așa că ai
prilejul să vezi ce înseamnă educația religioasă monstruoasă aplicată
cetățenilor mai ... puțin dotați: în plină pandemie, angajații unui spital au
ieșit cu cățel și cu purcel, echipați ca de spital ca să asiste la trecerea nu
știu căror moaște! Sfinte, bineînțeles! Să nu-mi spuneți că oamenii ăștia, deși
cu telefon și internet nu sunt cu două sute de ani în urmă!
Aceeași biserică,
prin preoți, duce o muncă de lămurire și îndoctrinare a populației, pentru care
în alte țări ar fi fost desființată: dacă acum preoții pot vorbi fără probleme
unor pseudo credincioși despre lucruri pe care de fapt nu le cunosc,
spunându-le acestora niște prostii îngrozitoare și sunt crezuți, închipuiți-vă
ce se întâmplă când biserica susține pe cineva în alegeri! Biserica ne vorbește
occidentul de rău, începând povestea din timpuri imemoriale, de la marea
schismă și cruciade, uitând să spună că NOI
nu avem nici măcar un document scris din acea perioadă, uitând să ne spună că
mult după anul 1300, când un oarecare Boccaccio PUBLICA Decameronul scris ca urmare a unei epidemii de ciumă în
1353, Țara Moldovei se lăsa „descălecată”
iar Muntenia nu știa pe ce lume se află! Biserica face o propagandă
antiromânească propovăduind superioritatea ortodoxiei, în special a celei
românești, întâietatea ei, hulind catolicismul și protestantismul, uitând că
noi suntem cei ce avem nevoie de ajutor și nu străinătatea care de bine de rău
ne acceptă! Am avut ocazia să aud mai mulți preoți vorbind în ultima vreme
și-mi este clar că respectă linia trasată de capii bisericii: este tragic dacă
populația va fi educată în acest mod, este tragic dacă școală își va părăsi
rolul de educator și-l va preda bisericii! Se urmărește o propagandă
antiromânească sub masca uneia românești, se urmărește îndoctrinarea
neputincioșilor intelectual, se urmărește preluarea rolului de educator și de
conducător totodată, se urmărește slăbirea statului laic și uniunea românilor
în jurul bisericii ca entitate principală și nu în jurul constituției și
statului laic: în momentul în care se propune acest lucru, statul teocratic gonește
deja de la sânu-i pe toți cei de alt rit decât ortodox, considerându-i
necredincioși! Puteți să nu credeți, dar dacă preoții bisericii ortodoxe române
se mai războiesc și astăzi cu cruciații, după 800 de ani ... A propos, dacă îi
întreabă cineva, știu oare ce au făcut, cine au fost, ce au realizat acești
cruciați? Eu unul nu cred ...
Problema este că
această formă de protocronism religios este posibil tot din cauza educației de
slabă calitate: vezi ditamai oamenii ascultând spășiți explicațiile câte unui
reprezentant bor, îi vezi și te minunezi cum de suportă toate prostiile pe care
le debitează individul care are pretenția să îi educe în cele sfinte dar nu
numai!
Jalnic! Pe
vremuri preoții erau intelectuali ... pe vremuri ...
Un exemplu
recent: bor se opune introducerii educației sexuale în școli în situația în care
avem cel mai mare număr de mame minore din Europa și probabil suntem fruntași
și la nivel mondial!
De ce avem
rezistența de a asculta toate prostiile dar nu avem tăria de a pune mâna pe
internet să ne informăm singuri?
Pentru că ne
este lene?
Pentru că școala
ne-a învățat puturoși?
Pentru că
învățătura a însemnat memorare și recitare?
Pentru că ne
este mai comod să ascultăm prostiile cuiva decât să ne căutăm propriul adevăr?
Pe această lene
tip românesc se bazează toate tipurile de propagandă care ne asaltează, de la
reclame și până la pseudo educația cea de toate zilele!
O reclamă laudă
un medicament pentru ficat, medicament care ajută la slăbit: ați verificat care
este relația dintre ficat și slăbit?
O altă reclamă
laudă părul frumos și viu menținut de un anumit șampon: ați verificat dacă nu
cumva părul și unghiile sunt cheratină, adică celule moarte?
O altă reclamă
laudă un medicament pentru faptul că nu este medicament ci vitamină și care-ți
face piciorul mic și ochi albaștri: ați căutat vreodată părerile specialiștilor
despre vitamine, pe care ei, specialiștii chiar le-ar interzice fiind în primul
rând ... toxice?
Citim spusele
unui politician care se plânge că nouă UE ne-a dat atât nouă și Franței de o
mie de ori mai mult: ați verificat care este adevărul, că noi am primit pentru
covid mai mult decât Franța?
Un altul face
spume la gură că occidentul nu ne lasă să ne dezvoltăm: ați pus mâna pe net
să-i verificați acuzațiile sau măcar ați cerut autorului să le demonstreze și
nu doar să le emită?
Agențiile de
presă rusești au anunțat că italienii, în semn de mulțumire pentru ajutoarele
trimise de Rusia au arborat drapelul rus în locul celui al UE și au pus pe
străzi imnul Rusiei: ați verificat, ați descoperit că era un drapel rusesc în
fața unei firme italo-ruse și că imnul Rusiei (fost al CCCP) nu răsuna pe
străzi ci într-o cameră din care se filma strada goală?
Am găsit pe
Twitter un imbecil care îl acuza pe președinte că arde copii și iese la români
cu mitraliera: avea mai multe like-uri și câteva redistribuiri dar, atunci când
i-am cerut să documenteze cele spuse, s-a făcut nevăzut!
Să vă mai
amintesc promisiunile găunoase ale pesede-ului care ne-a lăsat la plecare cu
holdele pârjolite, fântânile otrăvite, fără măști, combinezoane sau medicamente
dar cu datorii pentru 50 de ani – și astea au fost posibile pentru că unii
concetățeni de-ai noștri au crezut că se pot mări pensiile și salariile fără
muncă: v-am mai spus că ne caracterizează lenea, nu? Lenea intelectuală vreau
să spun ...
Dacă ne vom
învăța să nu mai înghițim cu polonicul orice rahat pentru simplul fapt că apare
scris, vom trăi mai bine!
Așadar, ce
alegem?
Viitorul alături
de o biserică ruginită și anchilozată, învățând aceeași Scrisoare a treia pe
fragmente și Miorița și matematică nepotrivită cu toptanul și ani de domnie pe
de rost?
Sau viitorul
alături de oameni luminați, care să gândească totul în moduri noi, care să fie
capabili să răstoarne lucrurile și să le repună în forme noi și avantajoase, de
oameni capabili să facă din rahat bici?
Totul, dar
absolut totul pornește de la școală!
Catolicismul a
găsit de nevoie calea de mijloc în fața științei și a supraviețuit!
Ortodoxismul
românesc ar vrea să-și aservească știința în cel mai medieval mod cu putință și
pune presiune pe societate sperând într-o dominare religioasă: dacă se întâmplă
așa și nu obligăm biserica română să nu se mai amestece în treburile laice,
atunci viitorul ne este sumbru și în loc să ne sincronizăm cu occidentul modern
noi tot la călușari, daci și romani vom rămâne!
Ω
Depinde numai de
noi: dacă Eminescu rămâne tot statuia națională nu vom depăși nivelul romantismului
în nici o direcție de dezvoltare! Dar dacă Eminescu va fi cel mai mare poet al
secolului XIX și atât iar școala românească și-ar face treaba așa cum trebuie,
ni-l închipuim chiar pe el, pe Eminescu citându-l pe Alecsandri:
„E
unul care cântă mai dulce decât mine?
Cu-atât
mai bine ţării, şi lui cu-atât mai bine.
Apuce
înainte ş-ajungă cât de sus.
La
răsăritu-i falnic se-nchină al meu apus.
Iar
voi, care asupră-mi săgeţi tocite trageţi,
Cântaţi,
dacă se poate, fiţi buni şi nu mai rageţi!”
Reușim să spargem
țestul ignoranței protocroniste care ne ține în loc de zeci de ani?
Ni se deschide
un viitor strălucit!
Nu reușim să ne
eliberăm din constrângerile unei educații mincinoase și penibile, false și
ilare?
Ni se închid
toate ușile peste degete și rămânem furnizorul de mână de lucru ieftină a
întregii lumi!
Așa crede un om
... care privește strada ...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu