Văd că se tot face pasul din natural spre virtual, văd că din ce în ce mai multe firme care pot lucrează online iar școlile trac în pas vioi și accelerat în același mediu. Dacă firmele particulare fac ce este mai bine, firmele de stat se mulțumesc cu strictul necesar iar școlile încă nu știu ce să facă. Așadar, după mai mult de șase luni de la declanșarea evenimentelor, școala încă nu știe cum să procedeze! Știu că vă pare paradoxal dar, tocmai cei care trebuie să ne învețe ce și cum să învățăm nu sunt în stare să învețe cum să ne învețe! Iar partea cea mai urâtă și mai tristă în toată povestea asta cu accente sordide este că diriguitorii școlii românești le cer tuturor cadrelor didactice să predea online! Să lăsăm la o parte absurditatea orelor de limba sport desfășurate online și nevoia cuiva care să măsoare, să cronometreze, să cântărească, să lăsăm la o parte imbecilitatea de a încerca să pui copiii să facă sport în spații de multe ori improprii locuirii și în același timp să se și filmeze și să ajungem la prostia fără egal de a face din toți profesorii României „predatori” online!
Oameni buni, ați
înebunit de tot? După limba sport online ce mai urmează? Atelierul online,
laboratorul de chimie online, maratonul online?
Adică, în loc să se
concentreze școala pe lucrurile esențiale și posibile în mediul virtual, în loc
să se concentreze școala pe profesorii cu charme (farmec adică), trebuie să facem
un loc de muncă tuturor incapabililor care ocupă catedre cu note de doi și trei
la examene în lipsa altor cadre didactice calificate? Adică vrea ministerul să
facă din suplinitori pensionari zmeii internetului? Se pare că da și se mai
miră că se plictisesc copiii în câteva minute!
Mă întreb de ce în
lunile avute la dispoziție super eroii de la ministerul educației și tot
stufosul sistem școlar românesc nu a gândit un alt mod de predare online, de ce
nu au găsit soluții reale prin care anul sau anii ăștia să nu fie pierduți! Nu ne
trebuie neapărat modelele altora, ne trebuie puțină minte ieșită din tiparele
obișnuinței funcționarului la stat! Iată deci:
-
Ciclul primar, cu clase împărțite în două sau
chiar în trei unde este cazul, ar urma să învețe ÎN ȘCOALĂ! Bineînțeles cu
toate măsurile necesare, cei mici trebuie aduși la școală, trebuie puși sub
autoritatea învățătorului, trebuie să facă cerculețe și bastonașe și liniuțe LA
ȘCOALĂ, acolo unde educatorul de profesie îi poate controla și le poate da
primele sfaturi, inclusiv prin clasa a patra despre folosirea tehnologiai IT.
-
Din ciclul secundar începând, acolo unde este
cazul se poate trece la regimul online cu condiția ca ministerul să caute în
toată țara cei mai șarmanți profesori, cei mai plăcuți copiilor, cei mai
atrăgători. Se poate scrie un scenariu pentru fiecare lecție, se poate angaja
la nevoie un actor care să o interpreteze, se poate folosi material didactic,
se pot folosi trucaje și efecte speciale, se poate face un film din fiecare
lecție în parte, se poate face orice fiind în online dar mai ales, orele nu
trebuie să dureze mai puțin ci structura lor trebuie modificată astfel încât
copilul – mai ales cel mic – să nu se plictisească: 15 minute cu 5 pauză și
continuarea orei! Este suficient să avem câțiva super profesori la predare
pentru fiecare materie, orele lor putând fi accesate de oricine de oriunde și,
mai ales, oricând: youtube poate fi o super platformă pentru așa ceva!
-
Școala trebuie să renunțe la ce nu este absolut
esențial sau la ceea ce nu este absolut obligatoriu sau ridicol în online:
școlile cu regim special – sport, muzică, balet – pot și trebuie să aibă un
program separat și specializat, funcție de necesități.
-
Profesorii din școala copiilor, vor juca rolul
asistenților universitari: vor intra cu copiii în direct, îi vor putea
controla, vor putea da explicații acolo unde cineva nu a înțeles și tot ei vor
nota progresul elevilor.
Ăsta ar fi prilejul
nesperat de a înlătura măcar pentru un timp ciurucurile de la catedre și de a
da copiilor șansa nesperată de a audia cursurile de calitate ale unor profesori
de prima mână! Vi se pare dificil de realizat așa ceva?
Chiar este greu să
gândești ceva ce alții încă nu au făcut pentru ca tu, minister și guvern, să
poți imita?
Este de-a dreptul
jenant!
Ω
Nu asta este cea mai
bună soluție, este clar, dar cred eu că este mai bună decât cea a ministerului
care bagă cu toptanul toți nefericiții și nechemații la catedrele virtuale! Ministerul se poartă astfel încât în cazul
în care ar fi elev ar fi dat afară din clasă cu nota doi pentru că în loc să-și
facă treaba ... copiază! Copiază mecanic dar nu pricepe!
Așa crede un om, de pe
stradă ...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu