Faceți căutări pe acest blog

luni, 13 noiembrie 2017

4 - Serios, pentru blonde: despre trecerile de pietoni

   Fac parte din viața noastră, fie că suntem la volan, fie că nu: orice șofer este mai întâi pieton și reciproca nu este valabilă. În legea românească, lege gândită acum mulți mulți ani ca o pedeapsă pentru posesorii sau utilizatorii de transport auto, trecerile de pietoni sunt niște prelungiri ale trotuarelor, pietonii având drepturi depline în fața oricărui conducător auto (îi voi numi în continuare șoferi ...). Să fim sinceri, sunt treceri de pietoni plasate în cele mai neașteptate și nepotrivite locuri, motiv pentru care serviciul care se ocupă de asta ar trebui să evalueze nu doar utilitatea (discutabilă de multe ori) a respectivei zebre cât și celelalte argumente pro sau contra plasării ei acolo! Ar trebui studiat impactul trecerii asupra traficului, ar trebui studiat impactul trecerii asupra fluxului de pietoni, ar trebui studiat cât de sigur este să pui o asemenea trecere într-un anumit loc - și iată de ce.
   Există treceri de pietoni folosite de câțiva cetățeni pe oră: utilitatea lor este futilă!
   Există treceri de pietoni plasate atât de apropiat una de alta, încât spațiul dintre ele a devenit o mare trecere de pietoni, devenind un real pericol!
   Există treceri de pietoni plasate în curbă, acolo unde vizibilitatea este scăzută, așadar sunt din nou periculoase chiar și în situația în care toate lumea este foarte atentă!
   Există treceri de pietoni semaforizate acolo unde simpla lor prezență ar fi suficientă celor care traversează!

   Ținând cont de asemenea câteva argumente (nu sunt singurele) primăria cea blondă ar trebui să oblige orice stație de metrou să fie și trecere de pietoni: la Piața Unirii nu poți intra pe la magazinul Unirea și să ieși spre b-dul Coșbuc - trebuie s-o iei pe la suprafață sau să plătești o călătorie! Trecerea dinspre Sf. Ion Piață spre Hanul lui Manuc se poate face numai și numai pe la suprafață, pentru că „autorii” grozăviei numite stația „Unirea 2” nu s-au gândit atunci că ar putea face câte o ieșire în plus! Aceste treceri care sunt posibil de efectuat și acum, nu ar fi doar bine venite pentru trafic, ci ar reprezenta și mai multe puncte de acces la metrou! Legat de metrou și de lucrul făcut mizerabil de prost, nu trebuie să uităm intrările gemene din fața fostei bănci a religiilor, acolo unde se găsesc două accese imense la circa ... 10 metri unul de altul, în timp ce în ditamai piața ele aproape că lipsesc!
   Un exemplu despre un lucru făcut cu capul sau cu koor-ul va fi noul acces la stația Tineretului, acolo unde cineva a hotărât pe vremuri că o singură intrare este suficientă! Acum, un alt șantier tarează Magistrala pregătind încă un acces în sus pomenita stație: ce așteptăm noi, este să vedem dacă respectivul acces va fi și trecere de pietoni și, foarte important, dacă odată cu intrarea lui în funcțiune va dispărea absurda trecere semaforizată cu buton și aflată la jumătatea distanței dintre Budapesta și Șincai!

   Așadar, trecerile de pietoni trebuiesc plasate nu acolo unde crede cineva că sunt binevenite ci acolo unde sunt necesare!
   Distanța dintre două treceri de pietoni nu trebuie să fie mai mică de câteva sute de metri (depinde de drum).
   Trecerile de pietoni trebuie să fie pe cât posibil sub sau supra terane.
   Trecerile de pietoni de suprafață, semaforizate sau nu, trebuiesc interzise ca atare pe arterele cu trei sau mai multe benzi de circulație pe sens.
   Am spus că pe marea majoritate a arterelor mari trebuie să se permită numai și numai curbă dreapta, pentru stânga sau întoarcere 
folosindu-se sensurile giratorii care ar trebui să fie prezente cam la fiecare patru sau cinci intersecții: din această cauză, a permisiunii de a vira numai la dreapta într-un trafic fără semafor, în vederea fluenței traficului, trecerile de pietoni de pe străzile perpendiculare pe fluxul mai important trebuiesc retrase cu cel puțin zece metri de la colț, dând astfel posibilitatea mașinilor care virează dreapta să intre pe strada secundară eliberând artera principală pe care o părăsesc - astăzi, cu treceri chiar pe colț, degeaba face o mașină dreapta, pentru că așteptând pietonii de pe trecere, blochează de fapt inutil prima bandă de circulație!

   Arterele cu două sau mai multe benzi pe sens ar trebui prevăzute neapărat cu gard SOLID pe linia de demarcație a sensurilor: nu se mai ține cont de linia continuă, separatoarele acelea minuscule din cauciuc sunt o glumă pentru șoferul bucureștean iar pietonul trece pe unde-l taie capul - un gard solid de separație ar obliga șoferii să respecte regulile, pietonii să traverseze numai pe unde au voie, ar reduce numărul accidentelor și ar duce la un șofat mai puțin periculos decât acum. Separatoarele ar obliga pietonii să folosească pasajele pietonale sub sau supra terane, lucru care astăzi nu prea se întâmplă!

   Ω

   Plasarea trecerilor unde trebuie cu adevărat, combinarea stațiilor de metrou cu trecerile de pietoni, dispariția „zebrelor” inutile, protecția șoferilor și pietonilor de surprize neplăcute prin montarea de garduri separatoare, ar duce la creșterea vitezei reale de deplasare în oraș (ea este astăzi de circa 10 - 15 km/h, iar în orele de vârf chiar mai mică) și la fluidizarea reală a traficului prin mai puține întreruperi: nu în ultimul rând, ar scădea dramatic consumul de carburanți și poluarea! 

   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu