Faceți căutări pe acest blog

vineri, 17 noiembrie 2017

5 - Serios, pentru blonde: despre semne și semnalizări

   Strada este plină de semne rutiere, multe dintre ele contradictorii, insuficiente sau exagerat de multe. Nu puține sunt intersecțiile bucureștene cu adevărați pomi de Crăciun în fiecare colț: sunt destule locuri în care semnalizarea rutieră pare a fi făcută de un angajat proTV care ne vorbește despre „casa memorabilă Vasile Alecsandri” sau despre prețul mare la care au ajuns ouăle, adică un leu bucata, dându-ne drept exemplu un carton cu „treizeci de ouă care costă ... 22 de lei”: ei bine, funcție de dorința primăriei și de sumele pe care dorește dumneaei primăria să le cheltuiască, o stradă poate suporta câte un semn de oprirea interzisă pe fiecare stâlp electric sau nici un semn, lăsând prioritatea de dreapta să funcționeze din plin!
   Cel puțin pe arterele importante, ar trebui renunțat la actualul sistem de semne rutiere și trecut la ceva mai ieftin și mai modern: afișajul electronic! Trebuie să ne închipuim un panou de afișaj așa cum sunt cele puse la intrările în unele pasaje, panou pe care se pot afișa simultan mai multe informații: limita de viteză pentru plasarea în unda verde (adică circulație fluentă, fără roșu la semafoare), interdicții de moment 
(următoarea stradă la dreapta este blocată de lucrări la carosabil, semnul va fi „interzis la dreapta” sau „drum blocat”), culoarea semaforului și cronometrul care spune cât timp mai durează actuala stare (roșu sau verde), ce benzi sunt deschise și cu ce viteză fiecare (pentru că banda de la axul drumului care merge numai înainte trebuie să aibă limită maximă 80 km/h, iar cea de la trotuar, care face dreapta 30 km/h). Sunt multe informații care se pot afișa, inclusiv starea traficului și propuneri în cazul în care acest lucru este necesar: un contur verde înseamnă că traficul este fluid, portocaliu că viteza urmează să scadă din cauza aglomerației, roșu că se blochează sau chiar s-a întâmplat asta, moment în care panourile trebuie să afișeze rutele propuse pentru ocolirea zonei roșii.
   Semnalizarea clasică, cea cu panouri din tablă, trebuie lăsată drumurilor secundare și cu timpul scoase și de acolo. Totul trebuie comandat dintr-un centru de control al traficului, acesta - traficul adică - urmând a fi rege și nu interesele de moment: un exemplu este bulevardul central al capitalei, acolo unde pe distanța Universitate - Romană se face stânga într-un singur loc, adică pe strada Dem. I Dobrescu, acolo unde se intră spre ministerul de interne, lucru mult mai important decât fluența traficului, nu-i așa?

   Semnalizarea rutieră trebuie gândită astfel încât să fie la minimum, să se evite aglomerarea de semne. Trebuie căutate soluții pentru ca pe un singur stâlp să fie montate toate semnele, iar micșorarea lor nu este un lucru rău: legea, indiferent ce spune ea, este supusă nevoilor omului și nu invers!

   Punctul central de supraveghere a traficului trebuie însoțit de puncte zonale, pe care să le coordoneze: ar fi anormal ca cineva din Pipera să se ocupe de traficul de la BIG Berceni și cel din Pantelimon de intersecția de la Răzoare! Acest punct central trebuie să coordoneze celelalte puncte de control și să poată hotărî niște priorități și ierarhii de moment. Fiecare asemenea punct de lucru trebuie să aibă la dispoziție echipaje de poliție rutieră cu care să poată interveni în trafic acolo unde este necesară prezența agenților. Principalele intersecții sunt primele care trebuiesc supravegheate video permanent și, chiar dacă pentru început camerele nu pot fi probe în instanță, ele pot fi folosite pentru a trimite rapid un echipaj acolo unde un gâță a parcat în intersecție ori pe trecerea de pietoni sau unde lenuța s-a încăpățânat să facă stânga de pe bulevard pe strada Batiște!

   Avem nevoie de treceri de pietoni marcate corect, cu garduri de protecție la trotuar pe cel puțin zece metri stânga - dreapta și spațiu prin separatorul dintre sensuri. 
   Avem nevoie de eliberarea intersecțiilor de inutilele insule de beton.
   Avem nevoie de creșterea vitezei traficului nu atât prin mărirea limitei de viteză cât prin continuitatea deplasării.

   Ω

   Observați vă rog că nu este vorba despre investiții costisitoare ci doar despre o altă formă de organizare și conducere a traficului care trebuie privit ca un organism viu ce se cere permanent îndrumat și care nu se autoreglează ci cere o permanentă atenție.

  

   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu