Faceți căutări pe acest blog

marți, 5 februarie 2013

Entr'acte - După o viaţă ca-n teatru , NU vorbiţi cu actorii !


   Sau despre manelizarea unor instituţii de cultură
 

   Se spune că omul sfinţeşte locul !
   Nimic mai adevărat şi mai simplu de observat ! Iar evidenţa acestui proverb , devine clară în lumea teatrului , acolo unde contează prea puţin – din fericire , mult prea puţin al cui eşti – ci ce eşti în stare să faci !
   Aşadar , pentru a nu cădea în patima zisă “ decît repede cu rost , mai bine puţin şi prost “ , să intrăm în subiect …
   Din start , vă atragem atenţia că nu expunem aici părerile unor specialişti , ci ale unor spectatori , aşa că nu trebuie să vă aşteptaţi la critică , ci la impresii !
   Să începem dară !

   Teatrul Foarte Mic din Bucureşti , aflat într-o ( probabil ) sală de bal a unei  adevărate case boiereaşti , în buricul tîrgului ( pentru cine nu ştie ) , se dovedeşte din nou un TEATRU FOARTE MARE !
   O viaţă în teatru , este un spectacol amuzant , dinamic , instructiv , inovator , foarte bine jucat şi , mai ales , cu mesaj ! Merită din plin şi , culmea , sala intimă de la Foarte Mic nu face decît să ajute la obţinerea rezultatului dorit ! Nu spunem mai multe , în speranţa că nu vom răpi din plăcerea cui n-a văzut spectacolul dar o va face  ! 
   Este un spectacol viu , inteligent , alert , plăcut : chiar merită văzut !

   Dar … însă … în sfîrşit … cum să spunem noi asta mai delicat …cît mai delicat …
   Ei bine , lucrurile stau cam aşa : după ce teatrul Nottara ne învăţase cu un anumit nivel , de la înalt în sus , cineva a hotărît să schimbe orientarea artistică a instituţiei , spunîndu-şi că dacă tot este pe bulevard , să joace un repertoriu bulevardier ! Că cele două noţiuni seamănă ca sonoritate , nu negăm , dar că bulevardier înseamnă ce crede conducerea de la Nottara , negăm cu hotărîre !
   Asta a fost una la mînă !
   A doua la mînă : dacă “ Vacanţă în Guadelupe “ s-a bucurat de mîna de ajutor şi umor nativ a unei distribuţii făcute să amuze , dacă “ 39 de trepte “ a supravieţuit din aceleaşi motive , dar şi a punerii în scenă – care trimite mai curînd către umorul englezesc –  Nu vorbiţi cu actorii  a găsit aceste resurse epuizate ! Motiv pentru care , doamna regizor , şi-a făcut mîna pe un spectacol care :
-         pare prost tradus
-         este prost jucat
-         ratează momentele de aşa zis umor şi evidenţiază unele fără noimă
-         nu transmite nimic
-         are o scenografie prăfuită şi infantilă – deşi s-a dorit probabil ceva modern şi minimalist
-         este tern
-         este apatic
-         este – într-un cuvînt – plicticos : chiar foarte plicticos !
 
   Chiar nu merită să vorbim despre distribuţie şi jocul actorilor ( să nu-i facem de rîs ) şi nici despre regie ( inexistentă ) : pînă şi fondul sonor , aşa sărac cum este în această făcătură , este greşit : de multe ori , aşa zisul zgomot al oraşului acoperă replicile actorilor !
   Spus pe scurt : dacă era un spectacol de amatori , de la căminul cultural , l-am fi aplaudat cu toată convingerea !
   Dar nu este !
 
   Ei bine , dacă la Teatrul Foarte Mic am fost impresionaţi de aproape tot spectacolul ( inclusiv interacţiunea actor – public ) , la Nottara , credem că sălii îi crapă pereţii de ruşine : este de-a dreptul jenant nivelul la care a coborît respectivul teatru şi , este păcat de poziţia lui , de actorii lui , de istoria lui , de numele lui ! 

  Ω

   Să conteze oare apartenenţa politică şi poziţia soţului doamnei regizor ?
   Credem că DA , altfel nu înţelegem cum de s-au găsit bani pentru o asemenea …
 
   Aşadar , omul sfinţeşte locul , cînd are cum şi cu ce : dar cînd nu poate , ce se întîmplă cu respectivul loc ?
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu