Faceți căutări pe acest blog

vineri, 19 octombrie 2012

Tigaia ca simbol şi sărăcia ca virtute

" Mai bine sărac si cinstit "
   De ce ?
 
   Tigaia ca simbol ? Ce năzbîtie mai este şi asta ?  De unde pînă unde ? Si mă rog , simbolizînd ... ce ?
   Oricît de ciudat poate părea , tigaia simplă , din magazin , cumpărată ca atare , nu simbolizează nimic ; decît cel mult , ne inspiră o omletă sau o friptură : funcţie de buzunar . Noi nu la asta ne referim , ci la " tigaia la promoţie " ! Ehe , tigaia la promoţie ... este incărcată de sensuri , de simboluri şi de înţelesuri ce nu sînt la îndemîna oricui : ca să simţi , să ştii , să înţelegi tigaia la promoţie trebuie să fii pensionar ! In caz contrar , activînd încă în cîmpul muncii , nu eşti decît un cumpărător norocos ce vei profita un timp ( de regulă scurt ) de rîvnita tigaie . Dacă esti pensionar însă , nici măcar n-o vei folosi : o vei aşeza tandru alături de celelalte obiecte sfinte - bormaşina la promoţie , cîntarul la promotie , pompa de bicicletă la promoţie , chiloţii tanga la promoţie , nicovala la promoţie - şi te vei umfla în pene în faţa vecinilor pensionari mîndrindu-te cu colecţia ta de ... promoţii !

   ... Doamne , Doamne ce dulce sună : la promoţie , LA PROMOŢIE , LA PROMOŢIE ! Simţi că trăieşti din nou cînd apuci aşa ceva : ca pe vremuri cînd prindeai bilet prin sindicat la Căciulata ( pentru Mangalia trebuia sa te ai bine cu secretarul BOB ) . Ce vremuri frumoase au fost acelea : ai venit de la ţară , tu băiat sărac ori fată sărmană şi partidul te-a facut peste noapte clasă muncitoare ! La început ai stat la cămin : rău nu era , ba chiar era mai bine decît acasă unde punea maica şi cîte o cloşcă lîngă sobă . Apoi ai cunoscut-o pe ea ( sau pe el ) , va-ţi plăcut şi va-ţi luat . Partidul v-a dat casă dupa ce a venit şi al treilea copil iar voi a-ţi devenit membri .
   Dar a fost bine !
   Casa era plină cu de toate , luate în rate : frigider Arctic ( că framul nu mai mergea ) , radio Gloria , televizor Diamant , ba chiar şi două carpete ( una cu cerbi , alta cu palmieri ) . Cu ce mai  " luai " din fabrică ţi-ai închis şi balconul . Varza pusă în fiecare toamnă avea gust mai bun decît astăzi ; şi murăturile ; şi noroc cu părinţii voştri de la ţară că vă dădeau de mîncare că altfel aici crăpaţi de foame !
   Dar a fost bine !
   Ai' bătrîni săracii , munceau zi lumină cu secera ca voi , clasa muncitoare , să daţi opt ore cu ciocanul .
   Dar a fost bine !
******************************
   " ..... Dup'aia am adus-o şi pă sor'mea aia mică dă ş-a făcut şi ea un rost : am şi cununat-o ! Păcat că bărbatsu' ăla era cam puturos : după revoluţie
s-a privatizat ( sigur cu banii de la nuntă ) şi cînd a început să-i meargă a lăsat-o pă proasta dă sor'mea !
   Da , a fost bine !
   Vă mai amintiţi dă scrava izaura ? Si dă Leka noş deţa ? Si dă studio hix ? Dracu' ştie ce ziceau ăia acolo , da' ne holbam toţi la bulgari dă ziceai că sîntem o ţară dă melci !
   Da , a fost bine !
   Ne-am înscris pă listă la televizor color , iară dacă nu venea revoluţia , în cel mult un an ne luam şi vidio ( că crăpau dă ciudă toţi cunoscuţii ) !
   Da , a fost bine !
   Că cînd nu să mai dădea căldură şi ne lua curentu' zilnic , am încropit în casă un godin şi am scos coşu' prin balcon că să nu îngheţe cartofii .
   Da , a fost bine ! 
   Da , a fost bine că ne descurcam !
   Pă cînd astăzi , und' te uiţi numa' hoţi !
   Auzi , vecinul a început să vîndă în piaţă şi acum are magazin : cine îl crede ?
   Sigur a furat !
   Si familia aia cu două maşini ? De und' le are dom'le , că nu i-am văzut niciodată murdari pă mîini ?
   Sigur au furat !
   Si ăia de la trei dă au fost în vacanţă ( concediu le stă în gît ) în Franţa ? Dă unde ? Ei ?
   Tot din furat !
   Că io am muncit în fabrică o viaţă întreagă şi cît mai m-am şi " descurcat " şi tot n-am reuşit !
   Zici că io furam ? Că luam din fabrică toate cele dă mi-am închis balconu' şi mi-am făcut şi boxă la subsol ? 
   Da' ce , mă , m-a prins vreodată ? Da' ce , bă , furam dă la tine ? Luam dă la stat !
   Si în plus io luam puţin , de , cîteva fiare acolo , nu ca aştia dă fură toată fabrica !  Că ştim noi ! Că toţi e hoţi !
   Că bine zicea domnu' Iliescu : mai bine sărac şi cinstit ! Vezi , deşi are multă carte , să vede că e plecat de jos : n'a uitat nici azi crapul la carton şi tot cu noi săracii ţine ! D'aia'l şi votăm , că merită , că ştie ce viaţă grea ducem noi , pensionarii !
   Ce zici ?
   Cîţi ani am ?
   Da' , dă ce întrebi mata ?
   Cam cît îmi dai ? Sub 60 ?
   Că nu par a avea anii de pensie ?
   Si ce te interesează , bă , pă tine ?
   Ce , eram prost să mai stau în fabrică dacă ne'a dat la pensie şi cu salarii compensatorii ?
   Cum adică că mai eram bun dă muncă ?
   Păi ştii că io am vechime în cîmpul muncii 30 dă ani ? Da , cu profesionala şi armata , da , da' ce , că aşa e legea ! Si mai am şi un junghi în şele , uite am si briu !
   Io am ieşit la pensie cu categoria a patra , că dacă vroiam mă făceam şi maistru !
   Bine că sînteţi voi diştepţi arzăv-ar focu' , că nimica nu mai să face în ţara asta : pă vremea mea .... "
******************************

   Dacă ai inimă tare poţi asculta povestea asta în nenumărate locuri şi variante în toată ţara : observaţi vă rog , că idealul este să fii " sărac şi cinstit " ! De ce nu bogat şi cinstit ?
   Sportul naţional este autocompătimirea şi plînsul de milă şi indiferent ce întrebare ai pune , răspunsul standard soseşte cu o precizie elveţiană :
  • cum vi s-a părut eclipsa ? Nu ştiu , eu am pensie mică !
  • ce spuneţi despre meciul de ieri ? Nu ştiu , eu am pensie mică !
  • de ce traversaţi prin loc nepermis ? Eu am pensie mică !
  • vin alegerile , ce ... AM PENSIE MICA !
  • o să ..... AM PENSIE MICA !
   In mod ciudat , toţi pensionarii români au pensie mica ( aşa este , nu negăm asta , pensiile sînt cam mici însă nici salariile nu fac gaură-n cer ) dar cei mai vehemenţi dintre ei uită să-şi completeze spusele :
  • eu am pensie mică pentru că m-am pensionat cînd încă nu aveam 50 de ani 
  • şi eu am pensie mică , pentru că toată viaţa am fost ajutor de magazioner - puteam fi magazioner plin dacă făceam liceul , dar mi-a fost lene 
  • eu am pensie mică pentru că am avut toată viaţa un salariu mic 
  • si pensia mea de urmaş e cam mică 
  • eu am pensie mică pentru că am fost frizer toată viaţa şi acum dacă s-a dus ciubucul zilnic e jale 
   Si cu toate astea , în cazul unei promoţii , mai ales a uneia absurde ( trei tigăi la preţ de două plus una ) , în mod inexplicabil n-ai loc tocmai de cei cu pensii ... mici !
   N-am auzit încă un chirurg , un profesor universitar , un pilot să se plîngă : nici ei n-au cine ştie ce pensii , dar au decenţă ! Si chiar dacă ve-ţi spune că au avut alte venituri vă voi răspunde că este adevărat , însă s-au gîndit şi la ziua de mîine ! Si nici la promoţii nu-i vezi !  
   Sa fie oare diferenta de educatie ? Oare ?

   Si mă rog , de unde ideea asta absurdă a nivelării pensiilor ? De unde acest comunism mascat ? Si de ce ? Tara asta este un azil ? Chiar nu mai facem diferenţa între un intelectual şi un analfabet ?
   Oameni buni , înainte de a cere , spuneţi ce a-ţi dat pentru a aştepta acum recunoştinta societaţii ! 
   Simpla existenţă , mă tem că n-ar trebui să fie suficientă !   
  
   Chiar credeţi că pensionarea anticipată a fost bună ?
   Chiar vă închipuiţi că e mai bine sărac şi cinstit decît bogat şi cinstit ? Ca şi cum ar fi mai bine sărac şi bolnav decit bogat şi sănătos !
   Acelaşi refren se aude de peste tot , chiar şi atunci cînd pensionarii se calcă în picioare la promoţii : nu contează la ce este promoţie , promoţie să fie ; nu contează că de fapt este mai scump , promoţie să fie ; nu contează că marfa e proastă şi nici nu-i trebuie , promoţie să fie ; acelasi refren ....
pensie mică , pensie mică , pensie mică , pensie mică ! Ce au facut oamenii astia toata viata lor , daca acum n-au dupa ce bea apa ? De ce nu dati fiecaruia corect , dupa cit a contribuit intr-o viata de munca ?
Azilul Romania ...

   De cînd este sărăcia o virtute ?
   De cînd este bogăţia o ruşine ?
   De ce trebuie societatea românescă să platească nişte pensii colosale unor ofiţeri burtoşi cînd ţara n-a mai avut ( Doamne ajută ) război de aproape 70 de ani ? 
   De ce trebuie tinerii de astăzi să fie suprataxaţi pentru a susţine niste persoane care s-au retras din activitate înaintea vîrstei de 50 de ani ?
   De ce trebuie să suportăm noi , cei activi , prostia guvernului Ciorbea de a trimite minerii acasă cu salarii compensatorii în loc de a-i pune să facă drumuri ?
   De ce să plătim noi toţi formarea corpului electoral al primului preşedinte " democratic " ales al României ? De ce să plătim cu sistemul de invătămînt ? Si cu cel de sănătate ?

   Le-a explicat cineva acestor oameni că au fost inşelaţi ? Că sînt de fapt marii păcăliţi postrevoluţionari ? Că sînt cetăţeni de rangul doi ? Că sînt doar o masă de manevră ? Că li s-au oferit hîrtii pentru munca lor de o viaţa , aşa zisele acţiuni ?
   Nu , nu le-a explicat nimeni nimic : pentru că este periculos să-i spui omului în faţă că l-ai înşelat luîndu-l de prost , că doar te-ai folosit de el şi acum soarta lui te lasă rece !
 
   Guvernele din anii '90 şi-au creat votanţi fideli ( sau au sperat la asta ) împinse de nevoia disperată a momentului alegerilor : astăzi se vede că nu s-au gîndit de loc la ce aduce ziua de mîine !
   Acum , nu mai au pe cine să pensioneze , aşa că " lupta de clasă se ascute " !

   Clasa politică se plînge că sistemul de pensii este sub o presiune cumplită : asa o fi ! Insă , în mod suspect şi inexplicabil nu ne spun cum s-a ajuns aici , deşi cu un cinism laş declară că aşteaptă ieşirile naturale !
   Dacă cineva nu a inţeles ce înseamnă ieşiri naturale , putem traduce pe înţelesul publicului larg : vrea să zică , să mai lăsaţi dr....ui promoţiile şi să strîngeţi bani de înmormîntare !

   In final , recunosc , o întrebare mă urmareşte şi nu-mi dă pace : pe cînd o promoţie la pensii  ?  


















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu