Faceți căutări pe acest blog

joi, 24 iunie 2021

Motor: electric sau termic?

   În buna tradițe a sistemelor birocratice rupte de realitatea străzii, UE anunță voalat că ar vrea să impună o limită a emisiilor de carbon mult mai strânsă decât cea inițial prognozată, adică 2050: acum, UE ar vrea se pare să impună anul 2035 ca an zero al comercializării mașinilor de orice fel echipate cu motoare termice! Sună interesant, mai ales că vorbim aici despre motoare termice deci sunt excluse și modelele hibrid! Mai exact, așa cum spune bârfa, din 2035, indiferent de nevoile consumatorului, de starea rețelei de alimentare, de performanțele mașinăriilor electrice și de prețul lor, acestea ar urma să devină standardul în UE. De ce ar trebui să ne bucurăm? Pentru că ar scădea poluarea ni se spune însă, nimeni nu ne povestește despre catalizatorul care trebuie montat Etnei sau vreunui vulcan islandez în timpul unei singure erupții și cât de mult înseamnă o asemenea poluare în raport cu ceea ce fac pe pământ furnicile numite oameni. Dar despre asta am mai vorbit ... De ce nu trebuie să ne bucurăm? În general, automobilul electric are o singură hibă: distanța pe care o poate parcurge între două încărcări: și aici nu este nici un secret, atunci când intri la pompă și în cinci minute ești plecat cu rezervorul plin pentru alți șapte opt sute de km, te gândești de multe ori dacă merită să salvezi planeta mergând în medie puțin peste trei sute de kilometri cu pauze de multe ore pentru re-alimentare! Greșesc? Nu cred! Pe de altă parte, chiar încărcarea bateriilor pentru mersul în oraș poate fi o problemă majoră: punctele de încărcare sunt puține iar priza tradițională te ține legat în coteț între 12 și 14 ore! Spuneam că birocrația UE a devenit într-un timp foarte scurt o pacoste dar nu am explicat ce am spus, în contextul discuției noastre: pricepuții de la Bruxelles sunt hotărâți să interzică motoarele termice dar uită că vine din spate tare de tot motorul cu hidrogen, cel care în urma arderii gazului cu masă atomică 1 elimină în atmosferă ... apă! Ce au gândit oficialii europeni când au hotărât să interzică motoarele termice? Ori habar nu au nici acum de noile tehnologii care vin din urmă în mare viteză? Și, să nu uităm: mașina electrică mă leagă de priză, mașina pe hidrogen îmi permite să alimentez aproape clasic, așadar îmi dă libertate ...

   În concluzie: cum poate fi făcută jucăria electrică mai atrăgătoare pentru client? Și fără prostiuțe gretești cu salvatul planetei? Cum reușim să eliminăm legatul la priză ca al câinelui pe lanț? Se poate face asta? Sincer să fiu, cred că da: în primul rând, trebuie să ne gândim la tehnologia bateriilor – a evoluat mult, dar a evoluat suficient pentru a permite o încărcare aproape instantanee? Apoi, o baterie care este încărcată ultra rapid, la câte cicluri încărcare descărcare rezistă? Și cât costă o asemenea baterie dacă și rezistă suficient? Înțelegeți dumneavoastră, eu spun baterie dar mă gândesc la un acumulator electric! Deci? Cum facem? Pentru că asta este problema!

   Soluția, pare a fi una singură: marii producători de mașini trebuie să se înțeleagă în privința acumulatorilor, pe care trebuie să-i standardizeze ca formă, dimensiune și putere. Sunt două variante posibile:

-          Un număr de tipuri de acumulatori cu forme, dimensiuni și puteri diferite (funcție de utilizator, de la camion și tractor până la scuter)

-          Același tip de acumulator, cu aceeași formă și putere, cu posibilitatea montării unui număr suficient de acumulatori pentru nevoile utilizatorului.

   Asta ar însemna în prima variantă că avem cinci modele de acumulatori, fiecare dedicat unui alt tip de mașinărie: unul mititel pentru scuter, altul mai mare pentru mașini de oraș, altul și mai mare pentru distanțe medii afară, un altul mare pentru mașinile de turism și alt acumulator, de-a dreptul uriaș, pentru mașinile grele, camioane, tractoare, etc.

   În a doua variantă, am avea unul și același acumulator, care ar putea fi montat în numărul necesar utilizatorului: mașina de oraș merge cu unul singur 200 de km, în timp ce un camion va lua cinci asemenea acumulatori și va merge probabil spre mia de km! În oricare dintre variante, ambele cu plusuri și minusuri este necesară dorința producătorilor de a se înțelege și de a standardiza produsul acesta: la fel s-a întâmplat cu benzina, cu motorina și mult mai recent cu cablurile care ne sufocă dar sunt încă indispensabile, mai toată lumea folosind același USB, HDMI, PS2, SVGA, etc, etc. Standardizarea ar putea duce la apriția stațiilor de baterii, înlocuitoare ale stațiilor de carburanți de astăzi, acolo unde acumulatorii ar putea fi pur și simplu schimbați contra cost: o asemenea operațiune ar trebui să nu dureze mai mult de câteva minute executată probabil în sistem automat. Abia într-o asemenea situație mașina electrică ar detrona fără jenă sau scrupule mașina cu motor termic!

  

   Ar fi greu? Nu cred, ba chiar infrastructura există deja, putându-se face trecerea de la combustibili fosili la acumulatori treptat, mai ales că o asemenea stație de baterii nu ar mai aștepta marfa ci ar încărca permanent acumulatorii pe care i-a dat jos descărcați de pe mașinile în tranzit. Bineînțeles că încărcarea la priză trebuie să fie în continuare disponibilă, dar presiunea pe punctele de încărcare ar scădea considerabil iar serviciul de schimb de baterii nu ar fi nici pe departe atât de costisitor cum sunt carburanții de astăzi, permițând utilizatorului să închirieze un acumulator încărcat în schimbul celui gol!

   S-ar putea face, s-ar putea înțelege producătorii între ei? Cu siguranță răspunsul este afirmativ: cel puțin așa i se pare unui om, de pe stradă!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu