Faceți căutări pe acest blog

miercuri, 12 mai 2021

SF cu întârziere

   Zilele trecute, probabil în replică la ultimele arme rusești, Marina Regală Britanică a dat publicității un film în care un soldat, aflat deasupra mării și unor bărci în plină viteză, se deplasează în zbor lin spre locul de aterizare, adică puntea unei nave: science fiction, ce să mai vorbim! Science fiction ... Dar nu-mi dă pace un gând, o amintire: copil fiind, am vizitat de mai multe ori muzeul tehnic din Parcul Libertății (iertare, așa se chema pe atunci!). Și atunci și acum, muzeul lasă o impresie greu de șters: pasionaților le place indiferent de modul de prezentare, necunoscătorilor li se pare o oroare, copiilor li se face frică! Da, muzeul ar putea fi un punct de atracție dar pentru așa ceva nu sunt nici idei, nici bani: bine că primăria are bani pentru csm București și salariile astronomice ale jucătoarelor, bine că ministerul culturii poate sponsoriza agape bahice sub numele de festivaluri ...

   În sfârșit, dacă amintirea nu mă înșeală și sigur nu o face, acolo am văzut „aparatul portativ pentru zbor individual”, cunoscut și ca „rucsac zburător”! Spre rușinea mea, nu-mi aminteam cui a aparținut ideea invenției, așa că m-am documentat: în 1956, Capră și Munteanu au pus în operă ideea trăznită mai sus numită, cei doi venind în 1958 cu o variantă pare-se îmbunătățită. După mai multe aventuri cu securitatea și Ambasada USA la București, proiectul românesc a murit, statul nostru mult iubit nefiind interesat de dezvoltarea unui asemenea aparat pe care, nu-i așa, încă nu-l mai făcuse nimeni! Abia după câțiva ani, trei americani care presupun că s-au umplut de bani, au brevetat un aparat de zbor foarte asemănător cu cel al românilor (Justin Capră spunea că diferită era culoarea!) și în acest fel, din nou o hotărâre probabil politică luată de numiți politic în funcții cu necesități intelectuale științifice au privat un român, niște români și România în ansamblu de roadele celei mai scumpe și mai răspândite mărfuri de pe aceste meleaguri, anume inteligența!

   Inventatorii români zboară acum probabil cu aripi prin ceruri, rușii și americanii prin spațiu cu rucsacul zburător în spate și Royal Navy se antrenează de zor cu un aparat asemănător în vederea depășirii unor bariere altfel insurmontabile: bravo nouă!

  

   Am o singură curiozitate: cine nu a dat curs în anii 56 – 58 invenției românilor în România populară, cine a blocat-o, de ce și ce s-a ales de el? Sau de ei? Asta se întreabă un om, de pe stradă ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu