Faceți căutări pe acest blog

marți, 2 februarie 2021

Entr`acte: Isabel Allende

   Dacă nu vă place literatura, puteți trece mai departe fără remușcări. Dacă vă place și nu considerați că cititul unei cărți înseamnă un grătar în minus, atunci vă rog să continuați!

   Ei bine, nu vreau să credeți că am pretenția de a o fi descoperit eu, nici gând, dar vreau să credeți când spun că persoana în discuție, această Isabel Allende, a reușit să mă farmece cu stilul ei pompos botezat de alții real magic. Cred că în sinea ei se amuză pe seama celor care se dau peste cap numai și numai ca să poată inventa noi categorii în care să-i pună pe autorii de artă de orice fel: bănuiesc că la fel ar fi reacționat Leonardo sau Michelangelo dacă cineva le-ar fi spus că sunt ... renascentiști! Da, așa zisul realism magic este modul ei de a spune povești și nimic nu-i vine mai bine decât acest stil care pentru ea este absolut natural! Citindu-i romanul de debut, „Casa spiritelor”, m-a încântat ușurința cu care este spusă istoria alături de povestea acelei familii chiliene, am fost de-a dreptul fermecat de o carte pe care greu am lăsat-o din mână, am urmărit narațiunea și din prisma istoriei care a împletit îngrozitor povestea familiei cu aceea a generalului Pinochet, pentru ca la final să înțeleg că romanul este, în bună măsură, autobiografic ...

   Isabel Allende a scris și mult și bine și v-o recomand ca un simplu cititor, nicidecum ca un critic de carte sau mai știu eu ce asemenea povești: nu are decât vagi asemănări cu marii scriitori sud-americani ai secolului XX și pare mult mai europeană decât mulți europeni cu tot mediul în care se petrec de regulă romanele ei! Sunt publicate și traduse în română vreo 15 sau 20 de romane ale ei, încercați-le, merită!

  

   Deși unora li se va părea exagerat, citind „Casa spiritelor” m-a urmărit permanent umbra unui alt mare roman, anume m-a însoțit clipă de clipă gândul la „Scrinul negru”, al lui George Călinescu și am înțeles cât de nedrepți suntem, cu câtă ușurință renunțăm la opere geniale pentru a ne umple timpul cu rahații promovați de noua cultură, acea incultă insultă, latură educativă căzută în mâna „influențatorilor” guralivi lipsiți de fapt de orice idee sau educație!

   Așa gândește un om, de pe stradă ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu