Faceți căutări pe acest blog

marți, 5 mai 2020

Cu plăcere!


   Ne întrebăm ce au străinii cu noi, de ce suntem considerați sălbatici, de ce nu avem premiați cu Nobel (în ultimii 30 de ani Polonia are cel puțin doi și Ungaria unul, Cehia la fel!), de ce se feresc oamenii de noi, de ce, de ce, de ce ...
   Răspunsul poate fi foarte simplu sau foarte complicat dar eu cred că pe noi, acum și aici ne interesează calea scurtă: de vină este educația!
   Da, asta a fost calea prea scurtă ... așadar, să dezvoltăm puțin ...
   În lumea asta largă, popoarele, națiunile sau simplii cetățeni au de ales între două mari căi de a se prezenta în fața vieții și a lumii: se pot zbate să fie permanent în pas cu ceilalți, să încerce să producă noutate și nu să copieze de la alții, să se dezvolte odată cu ceilalți în toate domeniile, de la literatura mai sus pomenită și până la agricultură sau tehnică industrială saaaau ... sau aleg să rămână neclintiți în momentul lor zero, acela pe care îl consideră a fi absolutul inteligenței umane naționale și universale – cuvântul magic fiind consideră, deoarece cineva hotărăște pentru ei care ar fi acel moment zero (0) iar școala și societatea fac tot posibilul ca un cetățean, orice cetățean, să știe, să fie de acord și mai ales să fie convins că lucrurile așa stau și în realitate ... Așadar, poți alege tu, ca om sau popor, să fii la curent cu tot ceea ce înseamnă nou, să produci nou indiferent de domeniu, să fii în pas cu noul, cu lumea sau chiar cu un pas înaintea ei, să dai altora motiv să te imite ori, să consideri pe mai departe că Miorița este sumum de realizare poetică populară, că Eminescu nu are pereche, că mititeii sunt cea mai bună mâncare, că un român a inventat focul, arcul cu săgeți, roata olarului, scrisul, comerțul, matematica superioară și „artimetica” de ciclu primar, avionul, insulina dar și că familia de președinți americani Bush este originară din România și că de fapt de numește Buș sau Bușilă!
   Cele două curente cultural educative pot fi botezate pentru o mai ușoară mânuire, să spunem sincronism sistemului care încearcă sincronizarea permanentă cu noul celorlalte culturi și protocronism celuilalt sistem, celui care consideră că Eminescu este și trebuie să fie POETUL NAȚIONAL și că românii au descoperit focul, arcul cu săgeți, roata olarului, scrisul, comerțul, matematica superioară și „artimetica” de ciclu primar, avionul, insulina și că familia de președinți americani Bush este originară din România și că de fapt de numește Buș sau Bușilă!
   Cu mai mult timp în urmă, CTP-ul, personaj la prima vedere ilar dar genial, se arăta împotriva ideii de „Eminescu, poet național”: a fost înjurat, a fost batjocorit, a fost și băgat și scos ... dar nu îmi amintesc ca vreunul dintre „înjurătorii” de serviciu să fi luat o pauză și să-l întrebe pe CTP,
DE CE?
   Nimeni, toți știu că Eminescu este poetul național și basta, ei cu icoana asta mor: dacă s-ar ridica din mormânt, Eminescu probabil că le-ar râde idioților în nas, considerându-i oameni cu convingeri! Tocmai de aceea, CTP-ul a spus ce a spus: transformarea unui strămoș literar sau artistic sau din alt domeniu în sfânt, în statuie, ne împiedică să progresăm! Da da, ne împiedică să progresăm, pentru că noi, permanent recurgem la metodă (ca să citez titlul unui roman faimos), noi nu vrem altceva, noi nu pricepem ce mama dracului a vrut să spună Stănescu pentru că nu a spus ca Eminescu! Sunt curios câți s-au prins la prima strigare că este vorba despre Nichita Stănescu! Ei bine da, Nichita Stănescu a fost genial dar neînțeles de propriu-i popor, popor la care poezia lui ajunge greu, târâș grăpiș prin câteva cântece fericite! Ne plângem că străinătatea ne vrea răul ori că măcar nu ne vrea binele! Avem până acum, pe lista laureaților Nobel pentru literatură o nemțoaică născută în România, dar ne-am întrebat vreodată ce se alegea de Herta Müller dacă nu pleca din România? Să fim serioși, cine o publica aici pe Herta Müller? Depășea nivelul de secretară sau de profesoară poate într-un liceu de provincie, Herta Müller?
   Ca să nu mai spun că la ce nume are ...
   Lucrurile stau la fel și la vecinii noștri bulgari, au și ei un laureat Nobel exact în situația Hertei Müller, tot un transfug, de data asta însă un evreu ...
   Dar să revenim!
   Protocronismul, deci un
„curent de idei, opus sincronismului, care afirmă adesea, în mod nejustificat,
anticiparea românească a unor creații artistice și științifice universale.”
de la proto – vechi și cronos – timp
teoretizat pentru uzul partidului unic prin anii `70 de Edgar Papu, susține că nimic nu este mai tare decât românul, că noi avem și facem și dregem dar mai ales că am avut, am făcut și am dres!
   Bineînțeles că este ridicol, dar este un ridicol de tip sovietic, de pe vremea când știința sovietică, cea mai avansată din lume, susținea că rușii sau sovieticii inventaseră și radioul și avionul și chiar și motorul Diesel! Erau îndoctrinați, exact așa facem noi astăzi: educația de proastă calitate din școala românească lasă urme adânci în mințile bieților copii ajunși bieți adulți!
   Un exemplu ... dacă iei un manual de Istoria Românilor, constați că noi i-am bătut pe toți! Dar nu așa, în scârbă, nu, nici gând, i-am bătut de le-au mers fulgii, chestie ce se leagă direct cu ideea de poet național:
„Mircea însuși mână-n luptă vijelia-ngrozitoare,
Care vine, vine, vine, calcă totul în picioare;
Durduind soseau călării ca un zid înalt de suliți,
Printre cetele păgâne trec rupându-și large uliți;
Risipite se-mprăștie a dușmanilor șiraguri,
Și gonind biruitoare tot veneau a țării steaguri,
Ca potop ce prǎpădește, ca o mare turburată —
Peste-un ceas păgânătatea e ca pleava vânturată.
Acea grindin-oțelită înspre Dunăre o mână,
Iar în urma lor se-ntinde falnic armia română!”
   Vă place?
   Da, din punct de vedere poetic, este o realizare splendidă!
   Dar v-a șoptit cineva că la Rovine victoria nu a fost a lui Mircea și că după aceea, pe tronul Munteniei a stat cam doi ani Dan II, cel pus de Baiazid după lupta de mai sus? Nu, nu v-a șoptit nimeni pentru că ... mă fac că habar n-am de ce!
   Ei bine, revenind la ce spuneam mai sus legat de manualul de istorie, chiar nimeni nu s-a întrebat de ce după ce i-am bătut pe toți de i-am ascultat cu urechea, am fost nevoiți să plătim bir, am fost provincie turcească sub conducerea unor domni străini, de ce a fost nevoie să ne declarăm și să ne obținem independența?
   Culmea este că în chiar manualele românești găsești exemplul perfect de superioritate a sincronismului asupra protocronismului: în a doua jumătate a secolului XIX, când boierii au început a-și trimite odraslele la școli străine, cei întorși erau diferiți de părinții lor, au pus mâna pe puterea politică și au răsturnat tot ceea ce era pe atunci „vechi și bun”, adică ceea ce se încadra perfect în sistemul protocronist chiar dacă nu purta încă acest nume, așa că apelăm din nou la Eminescu ...
„La Paris, în lupanare de cinismu și de lene,
Cu femeile-i pierdute și-n orgiile-i obscene,
Acolo v-ați pus averea, tinerețele la stos...
Ce a scos din voi Apusul, cînd nimic nu e de scos?
Ne-ați venit apoi, drept minte o sticluță de pomadă,
Cu monoclu-n ochi, drept armă bețișor de promenadă,”
   Da, sunt bonjuriștii, ei sunt cei care ne-au luat din plin ev mediu și în mai puțin de două generații ne-au lăsat în rândul lumii! Ei sunt, chiar dacă Eminescu îi folosește în acest pamflet anti liberal în mod forțat, fiind chiar el o persoană deosebit de cultă!
   Acești oameni, școliți în străinătățuri, au aflat că suntem în urmă cu sute de ani și au urnit mocirla spre secolul XIX, aplicând poate chiar fără să-l cunoască
„principiul derivat din teoria „imitației” a lui Gabriel Tarde, susținut de Eugen Lovinescu,
potrivit căruia, în epoca modernă, cultura (și toate instituțiile) unui popor se dezvoltă,
prin imitație și adaptare, în strânsă interdependență cu celelalte culturi.”
   Cine ia în mână un manual de Limba Română, vede fără probleme că de la Biblia de la București din 1688 și Ienăchiță Văcărescu cu ale lui nemuritoare „Urmașilor mei Văcărești ...” și până în a doua jumătate a secolului XIX nu se petrece nimic notabil în exteriorul arcului Carpaților pentru ca, dintr-o dată, literatura să explodeze aici! Gândiți-vă că din sute de ani de nimic, au răsărit dintr-o dată poeți, scriitori, etc, etc ... Adică nu am avut pe nimeni, pentru ca apoi să apară un Alecsandri, temător, pentru ca brusc, piața să se umple de autori: Negruzzi, Caragiale, Macedonski, poetul național Eminescu, etc, etc!
   De ce s-a întâmplat asta?
   De ce puteai găsi la Capșa „toată floarea cea vestită” a literaturii?
   De ce un avangardist ca Tristan Tzara a putut influența Parisul cu nebunia lui de Dadaism?
   De ce a fost loc pentru un Brâncuși?
   De ce au scris Topârceanu și Coșbuc și Rebreanu și Eliade și Cioran și Minulescu?
   De ce?
   De ce au fost în stare să toarne
„ ... în formă nouă limba veche și-nțeleaptă?”
   Ca să le fie astăzi greu proștilor la bacalaureat?
   Nu, nu din cauza asta, ci pentru că au primit o educație care le-a permis să aibă legătură cu lumea, pentru că au avut profesori deschiși la minte care i-au învățat să fie deschiși la minte și să inoveze, să caute mereu ceva nou, să pună lucrurile într-o formă nemaivăzută!
   Într-un interval de câteva decenii, am avut un Xenopol, un Iorga, un Pârvan, apoi au intervenit politicienii pricepuți și nu mai poate spune nimeni din afara domeniului numele unui istoric român deși bulgarii fac săpături la Gizeh.

   Astăzi, unii români simt că suntem departe de exemplul occidental spre care tindem, așa că încearcă să se apropie cum știu și cum pot de acesta: din păcate, lipsa educației solide îi face să creadă că vorbirea fără noimă înseamnă sincronizarea cu marea cultură europeană, drept care aud o tută la DIGI vorbind despre „treinuirea” cadrelor medicale, pe un alt dobitoc de la proTV îl ascult povestindu-mi cum cineva s-a infectat întâlnindu-se cu cineva infectat care fusese infectat și are doi copii ... , nu mai poți face un pas fără să aplici ceva ... toate astea nu înseamnă sincronizare ci imitație de cea mai proastă calitate și aici intervine școala, mai exact lipsa ei!
  
   Educația de proastă calitate, făcută cu cadre didactice care nu reușesc să ia nici măcar nota trei (3) la diferite examene, este completată de educația subtilă a bisericii, a acestei biserici omniprezente, a acestei biserici care a devenit un actor foarte important în economia românească! Biserica, adică BOR, are propriile ei interese, interese care nu concordă cu cele ale statului laic, așa că ai prilejul să vezi ce înseamnă educația religioasă monstruoasă aplicată cetățenilor mai ... puțin dotați: în plină pandemie, angajații unui spital au ieșit cu cățel și cu purcel, echipați ca de spital ca să asiste la trecerea nu știu căror moaște! Sfinte, bineînțeles! Să nu-mi spuneți că oamenii ăștia, deși cu telefon și internet nu sunt cu două sute de ani în urmă!
   Aceeași biserică, prin preoți, duce o muncă de lămurire și îndoctrinare a populației, pentru care în alte țări ar fi fost desființată: dacă acum preoții pot vorbi fără probleme unor pseudo credincioși despre lucruri pe care de fapt nu le cunosc, spunându-le acestora niște prostii îngrozitoare și sunt crezuți, închipuiți-vă ce se întâmplă când biserica susține pe cineva în alegeri! Biserica ne vorbește occidentul de rău, începând povestea din timpuri imemoriale, de la marea schismă și cruciade, uitând să spună că NOI nu avem nici măcar un document scris din acea perioadă, uitând să ne spună că mult după anul 1300, când un oarecare Boccaccio PUBLICA Decameronul scris ca urmare a unei epidemii de ciumă în 1353, Țara Moldovei se lăsa „descălecată”  iar Muntenia nu știa pe ce lume se află! Biserica face o propagandă antiromânească propovăduind superioritatea ortodoxiei, în special a celei românești, întâietatea ei, hulind catolicismul și protestantismul, uitând că noi suntem cei ce avem nevoie de ajutor și nu străinătatea care de bine de rău ne acceptă! Am avut ocazia să aud mai mulți preoți vorbind în ultima vreme și-mi este clar că respectă linia trasată de capii bisericii: este tragic dacă populația va fi educată în acest mod, este tragic dacă școală își va părăsi rolul de educator și-l va preda bisericii! Se urmărește o propagandă antiromânească sub masca uneia românești, se urmărește îndoctrinarea neputincioșilor intelectual, se urmărește preluarea rolului de educator și de conducător totodată, se urmărește slăbirea statului laic și uniunea românilor în jurul bisericii ca entitate principală și nu în jurul constituției și statului laic: în momentul în care se propune acest lucru, statul teocratic gonește deja de la sânu-i pe toți cei de alt rit decât ortodox, considerându-i necredincioși! Puteți să nu credeți, dar dacă preoții bisericii ortodoxe române se mai războiesc și astăzi cu cruciații, după 800 de ani ... A propos, dacă îi întreabă cineva, știu oare ce au făcut, cine au fost, ce au realizat acești cruciați? Eu unul nu cred ...
   Problema este că această formă de protocronism religios este posibil tot din cauza educației de slabă calitate: vezi ditamai oamenii ascultând spășiți explicațiile câte unui reprezentant bor, îi vezi și te minunezi cum de suportă toate prostiile pe care le debitează individul care are pretenția să îi educe în cele sfinte dar nu numai!
   Jalnic! Pe vremuri preoții erau intelectuali ... pe vremuri ...
   Un exemplu recent: bor se opune introducerii educației sexuale în școli în situația în care avem cel mai mare număr de mame minore din Europa și probabil suntem fruntași și la nivel mondial!
   De ce avem rezistența de a asculta toate prostiile dar nu avem tăria de a pune mâna pe internet să ne informăm singuri?
   Pentru că ne este lene?
   Pentru că școala ne-a învățat puturoși?
   Pentru că învățătura a însemnat memorare și recitare?
   Pentru că ne este mai comod să ascultăm prostiile cuiva decât să ne căutăm propriul adevăr?

   Pe această lene tip românesc se bazează toate tipurile de propagandă care ne asaltează, de la reclame și până la pseudo educația cea de toate zilele!
   O reclamă laudă un medicament pentru ficat, medicament care ajută la slăbit: ați verificat care este relația dintre ficat și slăbit?
   O altă reclamă laudă părul frumos și viu menținut de un anumit șampon: ați verificat dacă nu cumva părul și unghiile sunt cheratină, adică celule moarte?
   O altă reclamă laudă un medicament pentru faptul că nu este medicament ci vitamină și care-ți face piciorul mic și ochi albaștri: ați căutat vreodată părerile specialiștilor despre vitamine, pe care ei, specialiștii chiar le-ar interzice fiind în primul rând ... toxice?
   Citim spusele unui politician care se plânge că nouă UE ne-a dat atât nouă și Franței de o mie de ori mai mult: ați verificat care este adevărul, că noi am primit pentru covid mai mult decât Franța?
   Un altul face spume la gură că occidentul nu ne lasă să ne dezvoltăm: ați pus mâna pe net să-i verificați acuzațiile sau măcar ați cerut autorului să le demonstreze și nu doar să le emită?
   Agențiile de presă rusești au anunțat că italienii, în semn de mulțumire pentru ajutoarele trimise de Rusia au arborat drapelul rus în locul celui al UE și au pus pe străzi imnul Rusiei: ați verificat, ați descoperit că era un drapel rusesc în fața unei firme italo-ruse și că imnul Rusiei (fost al CCCP) nu răsuna pe străzi ci într-o cameră din care se filma strada goală?
   Am găsit pe Twitter un imbecil care îl acuza pe președinte că arde copii și iese la români cu mitraliera: avea mai multe like-uri și câteva redistribuiri dar, atunci când i-am cerut să documenteze cele spuse, s-a făcut nevăzut!
   Să vă mai amintesc promisiunile găunoase ale pesede-ului care ne-a lăsat la plecare cu holdele pârjolite, fântânile otrăvite, fără măști, combinezoane sau medicamente dar cu datorii pentru 50 de ani – și astea au fost posibile pentru că unii concetățeni de-ai noștri au crezut că se pot mări pensiile și salariile fără muncă: v-am mai spus că ne caracterizează lenea, nu? Lenea intelectuală vreau să spun ...

   Dacă ne vom învăța să nu mai înghițim cu polonicul orice rahat pentru simplul fapt că apare scris, vom trăi mai bine!

   Așadar, ce alegem?
   Viitorul alături de o biserică ruginită și anchilozată, învățând aceeași Scrisoare a treia pe fragmente și Miorița și matematică nepotrivită cu toptanul și ani de domnie pe de rost?
   Sau viitorul alături de oameni luminați, care să gândească totul în moduri noi, care să fie capabili să răstoarne lucrurile și să le repună în forme noi și avantajoase, de oameni capabili să facă din rahat bici?
   Totul, dar absolut totul pornește de la școală!
   Catolicismul a găsit de nevoie calea de mijloc în fața științei și a supraviețuit!
   Ortodoxismul românesc ar vrea să-și aservească știința în cel mai medieval mod cu putință și pune presiune pe societate sperând într-o dominare religioasă: dacă se întâmplă așa și nu obligăm biserica română să nu se mai amestece în treburile laice, atunci viitorul ne este sumbru și în loc să ne sincronizăm cu occidentul modern noi tot la călușari, daci și romani vom rămâne!

  

   Depinde numai de noi: dacă Eminescu rămâne tot statuia națională nu vom depăși nivelul romantismului în nici o direcție de dezvoltare! Dar dacă Eminescu va fi cel mai mare poet al secolului XIX și atât iar școala românească și-ar face treaba așa cum trebuie, ni-l închipuim chiar pe el, pe Eminescu citându-l pe Alecsandri:
„E unul care cântă mai dulce decât mine?
Cu-atât mai bine ţării, şi lui cu-atât mai bine.
Apuce înainte ş-ajungă cât de sus.
La răsăritu-i falnic se-nchină al meu apus.
Iar voi, care asupră-mi săgeţi tocite trageţi,
Cântaţi, dacă se poate, fiţi buni şi nu mai rageţi!”
   Reușim să spargem țestul ignoranței protocroniste care ne ține în loc de zeci de ani?
   Ni se deschide un viitor strălucit!
   Nu reușim să ne eliberăm din constrângerile unei educații mincinoase și penibile, false și ilare?
   Ni se închid toate ușile peste degete și rămânem furnizorul de mână de lucru ieftină a întregii lumi!
   Așa crede un om ... care privește strada ...





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu