Faceți căutări pe acest blog

luni, 10 iunie 2013

Entr'acte - Sadismul ca artă

   Şi a fost să fie
 

   Şi a fost să fie un nebun , ori un libertin , ori poate un bolnav , pe numele lui Donatien Alphonse-François , un individ absolut aparte : nu apucăturile l-au făcut faimos , cît faptul că şi le-a recunoscut şi , nici în cele mai negre , grele şi rele condiţii de aşa zis tratament nu le-a renegat !

   Iar aici şi acum , ajungem într-un impas din care , vorba cuiva drag nouă , ”nu putem ieşi” : marchizul de Sade nu şi-a renegat faptele pentru că era nebun ?
   Sau pentru că era nebun a făcut ce-a făcut şi nu le-a renegat ?
   Cele două nu se ... pupă ! Dar deloc , deloc nu se leagă acţiunile !
   Dacă un nebun , un iresponsabil , un ce-o fi fost el acum două sute de ani , in Franţa lui Napoleon – unde omul era doar un instrument în folosinţa statului – a avut atît curaj încît să facă publice nişte idei obscene chiar şi astăzi , să le susţină paternitatea , să nu se dezică de propria-i operă literară , atunci mă tem că ori n-a fost nebun , ori ne trebuie mai mulţi asemenea nebuni !
   În definitiv şi la urma urmelor , este bolnav un om de cuvînt ?
   Sau este sănătos un mincinos notoriu , dovedit şi paradovedit ?
   Să fim sinceri , raspunsurile acestor întrebări sau ar umple multe tomuri sau ar fi de o simplitate dezarmantă : NU ! Adică NU , nu este bolnav un om de cuvînt şi NU , nu este sănătos un mincinos perpetuu !

   Sfîrşind aici preambulul expunerii noastre , să ne îndreptăm privirea şi spre marchizul „artistic” : se joacă la Odeon , Marchizul de Sade , piesă a lui Doug Wright , regizată de Beatrice Rancea . Toate bune şi frumoase , Odeonul – aşa cum ne-a obişnuit – pune din nou în scenă marfă de calitate : textul foarte bătut , este susţinut în nota aşteptată şi , dacă n-ar fi beneficiat de o trupă de cea mai bună calitate probabil că ar fi rămas în anonimat ! Însă , combinaţia scenografie – regie – joc actoricesc – decor , este cu adevărat fericită , făcînd digerabilă o poveste spusă şi răs-spusă , jucată , ecranizată , mimată , epuizată , etc , etc .
   Exceptînd plăcerea lui Florin Zamfirescu de a juca (cît mai) gol , din lămîia stoarsă de nenumărate ori , au mai curs cîteva picături : rezultatul este neaşteptat de bun , ţinînd cont prin cîte mîini a mai trecut povestea ; şi ce mîini !

   Aşadar , din nou Teatrul Odeon ne uimeşte şi ne impresionează !
   Plăcut ! 

  Ω  

    Vom reveni ?
   Bien sur !

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu