Faceți căutări pe acest blog

miercuri, 14 octombrie 2020

Șansa ratată

    Văd că se tot face pasul din natural spre virtual, văd că din ce în ce mai multe firme care pot lucrează online iar școlile trac în pas vioi și accelerat în același mediu. Dacă firmele particulare fac ce este mai bine, firmele de stat se mulțumesc cu strictul necesar iar școlile încă nu știu ce să facă. Așadar, după mai mult de șase luni de la declanșarea evenimentelor, școala încă nu știe cum să procedeze! Știu că vă pare paradoxal dar, tocmai cei care trebuie să ne învețe ce și cum să învățăm nu sunt în stare să învețe cum să ne învețe! Iar partea cea mai urâtă și mai tristă în toată povestea asta cu accente sordide este că diriguitorii școlii românești le cer tuturor cadrelor didactice să predea online! Să lăsăm la o parte absurditatea orelor de limba sport desfășurate online și nevoia cuiva care să măsoare, să cronometreze, să cântărească, să lăsăm la o parte imbecilitatea de a încerca să pui copiii să facă sport în spații de multe ori improprii locuirii și în același timp să se și filmeze și să ajungem la prostia fără egal de a face din toți profesorii României „predatori” online!

   Oameni buni, ați înebunit de tot? După limba sport online ce mai urmează? Atelierul online, laboratorul de chimie online, maratonul online?

   Adică, în loc să se concentreze școala pe lucrurile esențiale și posibile în mediul virtual, în loc să se concentreze școala pe profesorii cu charme (farmec adică), trebuie să facem un loc de muncă tuturor incapabililor care ocupă catedre cu note de doi și trei la examene în lipsa altor cadre didactice calificate? Adică vrea ministerul să facă din suplinitori pensionari zmeii internetului? Se pare că da și se mai miră că se plictisesc copiii în câteva minute!

   Mă întreb de ce în lunile avute la dispoziție super eroii de la ministerul educației și tot stufosul sistem școlar românesc nu a gândit un alt mod de predare online, de ce nu au găsit soluții reale prin care anul sau anii ăștia să nu fie pierduți! Nu ne trebuie neapărat modelele altora, ne trebuie puțină minte ieșită din tiparele obișnuinței funcționarului la stat! Iată deci:

-          Ciclul primar, cu clase împărțite în două sau chiar în trei unde este cazul, ar urma să învețe ÎN ȘCOALĂ! Bineînțeles cu toate măsurile necesare, cei mici trebuie aduși la școală, trebuie puși sub autoritatea învățătorului, trebuie să facă cerculețe și bastonașe și liniuțe LA ȘCOALĂ, acolo unde educatorul de profesie îi poate controla și le poate da primele sfaturi, inclusiv prin clasa a patra despre folosirea tehnologiai IT.

-          Din ciclul secundar începând, acolo unde este cazul se poate trece la regimul online cu condiția ca ministerul să caute în toată țara cei mai șarmanți profesori, cei mai plăcuți copiilor, cei mai atrăgători. Se poate scrie un scenariu pentru fiecare lecție, se poate angaja la nevoie un actor care să o interpreteze, se poate folosi material didactic, se pot folosi trucaje și efecte speciale, se poate face un film din fiecare lecție în parte, se poate face orice fiind în online dar mai ales, orele nu trebuie să dureze mai puțin ci structura lor trebuie modificată astfel încât copilul – mai ales cel mic – să nu se plictisească: 15 minute cu 5 pauză și continuarea orei! Este suficient să avem câțiva super profesori la predare pentru fiecare materie, orele lor putând fi accesate de oricine de oriunde și, mai ales, oricând: youtube poate fi o super platformă pentru așa ceva!

-          Școala trebuie să renunțe la ce nu este absolut esențial sau la ceea ce nu este absolut obligatoriu sau ridicol în online: școlile cu regim special – sport, muzică, balet – pot și trebuie să aibă un program separat și specializat, funcție de necesități.

-          Profesorii din școala copiilor, vor juca rolul asistenților universitari: vor intra cu copiii în direct, îi vor putea controla, vor putea da explicații acolo unde cineva nu a înțeles și tot ei vor nota progresul elevilor.

   Ăsta ar fi prilejul nesperat de a înlătura măcar pentru un timp ciurucurile de la catedre și de a da copiilor șansa nesperată de a audia cursurile de calitate ale unor profesori de prima mână! Vi se pare dificil de realizat așa ceva?

   Chiar este greu să gândești ceva ce alții încă nu au făcut pentru ca tu, minister și guvern, să poți imita?

   Este de-a dreptul jenant!

 

  

 

   Nu asta este cea mai bună soluție, este clar, dar cred eu că este mai bună decât cea a ministerului care bagă cu toptanul toți nefericiții și nechemații la catedrele virtuale!   Ministerul se poartă astfel încât în cazul în care ar fi elev ar fi dat afară din clasă cu nota doi pentru că în loc să-și facă treaba ... copiază! Copiază mecanic dar nu pricepe!

   Așa crede un om, de pe stradă ...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu