Faceți căutări pe acest blog

miercuri, 18 martie 2020

Mate


   Recunosc cu oarecare jenă că îmi este rușine: mi-a plăcut matematica!
   Într-un procent rezonabil, pot spune că într-adevăr mi-a plăcut și că dacă școala românească ar proceda diferit la predare și testare, mai mulți copii ar spune așa, ca mine!
   Așadar, mi-a plăcut matematica și am și păstrat unele cunoștințe peste ani!
   Nu mi-au folosit nici integralele simple, nici cele curbilinii, dar de multe ori am înțeles că matematica este singurul limbaj capabil să descrie lumea și fenomenele care o populează!
   Am înțeles că matematica nu poate fi mințită ori înșelată, am înțeles că în matematică, știință exactă prin excelență, nu merge cu jumătăți de adevăruri, nu merge cu pipăieli, nu merge cu „poate”: este corect sau nu! Și atât!

   Acum, vă rog să fiți puțin atenți: ce se întâmplă dacă fiecare bolnav îmbolnăvește la rândul lui pe alții după formula x=c2, unde c este o constantă, adică un număr oarecare și se consideră că fiecare dă boala unui număr egal cu pătratul numărului de bolnavi, pe principiul că dacă sunt mai mulți bolnavi, boala se răspândește mai repede! Atunci rezultatul ar fi:
-          pentru c=1,  1
-          pentru c=2,  4
-          pentru c=3,  9
-          pentru c=4, 16
-          pentru c=5, 25.
   Aceste cifre, ar genera un grafic care s-ar ridica abrupt în fața noastră, abrupt ca un perete de netrecut!
   Dacă doriți să calculăm altfel, mai blând, o putem face gândind că fiecare bolnav îmbolnăvește doar câte alte două persoane și atunci am avea funcția x=c*2, c fiind din nou o constantă, deci un număr oarecare:
-          pentru c=1,  2
-          pentru c=2,  4
-          pentru c=3,  6
-          pentru c=4,  8
-          pentru c=5, 10.
   În fața ochilor ni se ridică, la început mai puțin abrupt, același grafic exploziv, același perete de netrecut!

   Dacă nu v-am plictisit, continuăm ...
   Dacă am un bolnav și el îmbolnăvește numai doi oameni, aceștia vor continua șirul îmbolnăvind fiecare câte doi, deci patru! Dacă acești patru vor îmbolnăvi la rândul lor ...
   Ați înțeles ideea: este imposibil ca rata îmbolnăvirilor să urmeze datele publicate de autorități! Nu se poate! În special acum, în faza de început a epidemiei, când mulți încă nu respectă regulile de bun simț împotriva extinderii bolii, când încă nu sunt definitivate anchetele epidemiologice, este imposibil ca acesta să fie numărul REAL de îmbolnăviri!
   Minima mea demonstrație matematică este rudimentară și nu are pretenția corectitudinii absolute dar vă dă posibilitatea să vizualizați corect modul în care se desfășoară matematic ritmul îmbolnăvirilor: este imposibil ca într-o zi să am 30 de noi cazuri și în următoarea 8! Ar fi posibil dacă ne-am afla în perioada în care se află acum China, adică pe trecute, în nici un caz când epidemia s-a declanșat!  
   Undeva așadar, este o greșeală: o greșeală mare!
   Dar unde?

  

   După părerea mea, autoritățile nu ne mint cu bună știință ci sunt păcălite administrativ: nu sunt raportate corect îmbolnăvirile, nu întotdeauna este recunoscută boala ca atare și este confundată cu altceva, poate cu gripa obișnuită, nu toți medicii sunt pregătiți să o recunoască fără analize de specialitate, așa că statisticile noastre sunt eronate din motive ... obiective!
   Să sperăm că nu la fel stau lucrurile și în cazul deceselor!
   Matematica nu minte, nu înșală și nu se lasă păcălită, deci să nu ne îmbătăm cu apă chioară!
   Așa gândește un om, de pe stradă ...
  



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu