Faceți căutări pe acest blog

marți, 29 iulie 2014

Savoire vivre - Amintiri din grajd !

   Prostia de a fi cu orice preț corect !


   Am încercat , ca eliberat de toate problemele momentului , să revăd niște filme ce au făcut furori la vremea lor , filme cu Oscar sau cu pretenții de Oscar , filme lăudate , filme „exemplu” !
   Am încercat , iar rezultatul vi-l prezint în mare viteză ...
   Primul ar fi War Horse , al lui Spielberg : rămân la părerea inițială , anume că este greșit din mai toate punctele de vedere , inclusiv istoric ! Filmul , care la apariția lui a făcut valuri , este un rateu penibil al „marelui” Spielberg , ceea ce dovedește că nu-i nimeni fără păcat și , că filmul „1941” al aceluiași „mare” nu a fost o greșeală (căutați-l și vedeți-l - dacă puteți !) .
   Așadar , concluzia este că un film nu este bun înainte de a trece proba de foc a publicului și a timpului , indiferent pe cine are autor !

   Am reușit apoi , cu mare greutate , să înghit „Hoața de cărți” și nu hoțul , așa cum greșit a fost tradus din engleză în româna aceasta cu gen , număr , etc , etc !
   Filmul , în general o prostie , ESTE CORECT POLITIC ! Adică nemții „ie” răi , evreii „ie” buni , pân' la urmă binele nedefinit învinge ! Este atât de clară propaganda prosemită în aceste filme , încât îți vine să te lipsești : cel puțin unora care au văzut o mulțime de filme sovietice (în care Alioșa singur oprea Panzerele cu pieptu-i gol și murea cu zâmbetul pe buze gândindu-se la tătucul popoarelor , omul de oțel) ! Nu este nici o diferență în calitatea propagandei ! Nici una ! Așa că atunci când doresc să-mi fac o părere despre cum a fost atunci , îmi fac curaj și mă uit la o vechitură din 1981 , o vechitură cu suflet și cu minte , o vechitură care nu vrea să demonstreze nimic nimănui , ci doar să povestească ! Și o face splendid , fără holocausturi și alte istorii paralele !

   Am reluat apoi , capodopera capodoperelor ... adică „12 ani de sclavie” !
   Așa cum ESTE CORECT POLITIC holocaustul ca scop al războiului (recomand cu căldură doritorilor „Al doilea război mondial”- Winston Churchill), la fel este de corect și de normal RASISMUL INVERS practicat astăzi ! Constat cu stupoare , că de la lupta pentru niște drepturi elementare , normale și necesare , s-a ajuns la plăcerea autoînvinovățirii : se bucură să se declare „afroamericani” , de parcă asta ar fi mai bine decât negri , o simplă schimbare de titulatură li se pare un mare câștig , neînțelegând că în realitate , victoria cea mare ar fi
DISPARIȚIA TOTALĂ A TITULATURII DISTINCTIVE !
   Da , negrul este NEGRU și nu om , fiindcă îi spunem noi așa (sau afroamerican) , evreul este evreu și nu om , pentru că așa îl numim noi , țiganul la fel , marțianul la fel ! Atunci când rasismul va fi cu adevărat nedorit , oamenii vor renunța la aceste separări lingvistice , vor renunța la diferențierea după culoare sau religie !
PROBLEMA ESTE CĂ CEI MAI MULȚI DINTRE CEI ASTFEL „GRATULAȚI” NU ÎNȚELEG CĂ CERÂND SĂ FIE NUMIȚI ȘI TRATAȚI „ALTFEL” , SE PUN SINGURI SITUAȚIA DE A FI DIFERIȚI DE RESTUL OAMENILOR !
EI ACCEPTĂ , BA CHIAR CER SĂ FIE „ALTFEL” , SĂ FIE „ALTFEL” DE OAMENI !
   Revăzând deci anii de sclavie , am rămas cu același gust amar : filmul , o încropire de întâmplări (probabil reale acum 150 de ani sau mai mult) , este o înșiruire de clișee , este prost jucat , are un scenariu jenant , iar din punct de vedere istoric , este un rahat !
   Îmi spuneți dumneavoastră că istoric nu ne interesează ?
   Atunci , de ce a mai fost făcut ? 
   Ca să ne arate o singură față a istoriei ? 
   Adică , cea dorită de realizatori ?
   Asta nu-i tot rasism ? Dar cultural ?
   În sfârșit , pur artistic vorbind , filmul este subțire , este frate bun cu War Horse și transmite un mesaj jignitor !
   Istoric , rămâne cum am zis mai sus !  

   Din falsele capodopere discutate , nu m-am ales cu nimic : doar am pierdut banii dați pe bilet și timpul consumat aiurea ; mă gândeam atunci , că realizatorii lor , nu au făcut decât să mă păcălească cu o reclamă mincinoasă , iar principal vinovat sunt eu , cel care s-a lăsat păcălit !
   Și atunci , ca printr-un vis , mi-am amintit de „Cimentul” lui Gladkov , de „Așa s-a călit oțelul” al lui Ostrovski , de „Pe Donul liniștit” al lui Șolohov , ori de „Soarta unui om” , bijuteria aceluiași Mihail ! Și numele de Mihail , m-a dus cu gândul la Sadoveanu și la al lui Mitrea Cocor ... și mi-am dat seama cât de săracă este o generație care înghite numai și numai propagandă !
   Numai și numai propaganda învingătorului de moment !
   Care înghite ce este mai facil !
   Care nu-și știe dușmanul sau prietenul , pentru că refuză gestul minim de a-l cunoaște !
   Și am înțeles , în sfârșit , cât de perfid este să dai omului ce-i place , pentru ca apoi să-i dictezi ce să-i placă ...
   Romanele mai sus enumerate , erau romane propagandistice ! Dar nu numai : cei ce le-au scris , au avut un uriaș talent literar , au avut darul povestirii , harul de a spune frumos o istorie oarecare ! Măcar atâta lucru a rămas în urma lor după ce elimini propaganda !
   După ce scuturi filmele de mai sus de machiajul propagandistic , nu mai rămâne nimic !
   NIMIC !
   Și atunci ?
   Atunci , cine este mai bun : propagandistul sovietic , care mă punea să citesc , ori propagandistul american care-mi dă mură-n gură o propagandă la fel de mincinoasă și periculoasă , dar mai colorată ?
   Nu cumva sunt ei o apă și-un pământ ?

   Ω

  Rușii măcar , ne forțau să citim , în timp ce americanii ne trag „corectitudinea politică” și „holocaustul” și „problemele negrilor” direct în venă !
   Și pentru că uncle Sam a înțeles cât de periculos este un om care citește și gândește , ne înghesuie pe toți în grajdul numit cinematograf sau ecran tv !

   Cine minte și cine spune adevărul ?
   A cui propagandă s-o aleg : a colhoznicilor sau a liberilor întreprinzători ?
   Care-s mai buni oare ?
   Dar sunt unii mai buni ?

   Mi-e dor de Tarantino și de Guy Ritchie și de Mihalkov , de Faulkner și de Tolstoi (Lev , nu Alexei) , mi-e dor de altă muzică decât asta cu urlete și țâțe goale , mi-e dor de artă pentru artă și mă lipsesc de arta cu tendință !

   Definitiv !

  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu